واش بتن یکی از انواع بتن آماده است که از ترکیبات سیمان، سنگدانه های معدنی با رنگ طبیعی، چسب بتن و سایر افزودنی های بتن مانند فوق روان کننده های کربوکسیلات در طرح ها و نقش های مختلف با استفاده از رنگ هایی که توسط طبیعت رنگ آمیزی شده است، تشکیل می شود. واش بتن که زیر مجموعه بتن اکسپوز به حساب می آید، به شکلی است که سطح رویه یا بالایی خمیر سیمانی شسته می شود تا سنگدانه های داخل آن بیشتر دیده و نمایان شوند. واش بتن یا بتن شسته یکی از روش های پرداخت بتن است که کاربرد بسیار مهم و زیادی در تزیین محوطه سازی دارد به مانند پارک ها ، پیاده رو ها ، حیاط و روف گاردن ها و… . حال اگر می خواهید اطلاعات کاملی از مزایا، معایب واش بتن و کاربرد و اجرای آن به دست بیاورید با ما در این مطلب از بتن سنگ شکن غرب همراه باشید.

 

واش بتن چیست؟

(washed concrete) یا بتن با سنگدانه های نمایان یک روش تزئینی برای پرداخت بتن است. این کار با شستن سطح خمیر سیمان و نمایان شدن سنگدانه های داخل آن انجام می شود. به همین دلیل به آن بتن واش یا بتن شسته می گویند. این نوع بتن آماده در برابر سرما، گرما و فشار بسیار مقاوم است و به دلیل اصطکاک زیاد در مناطق شهری و پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد. خیلی اوقات وقتی در محیط های عمومی نظیر پارک ها ، پیاده رو ها و … راه می رویم اصلا به کف زمین و طرح های آن دقت نمی کنیم . اما اگر وقتی راه می رویم به آن دقت کنیم طرح های زیبا و جذابی را می بینیم که خیلی از آن ها واش بتن کف هستند.

واش بتن از ترکیب بتن با سنگدانه های ریز یا درشت رنگ و همچنین افزودنی های بتن مانند روان کننده ها و چسب های بتن تولید می شود و سطح آن با آب یا انواع خاصی از اسید در آخرین مرحله شسته می شود تا سنگ های درون آن تا حد معینی مشخص شود. خوب است بدانید حداکثر زمان گیرش بتن و حداقل زمان گیریش به موارد مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، دمای زمین و … بستگی دارد.

 

چگونه واش بتن ساخته و تولید می شود؟

برای تولید واش‌بتن از آب، سیمان، دانه‌بندی طبیعی سنگ‌ها و تجهیزات جانبی (مانند LED، سرپیچ و …) استفاده می شود. واش‌بتن به روشهای درجا، پرسی، ویبره و آنتیک تولید می‌شود.

1. ساخت واش بتن به روش درجا

همانطور که از اسم این روش پیداست همه کار ها اعم از قالب بندی و بتن ریزی و …درجا و در محل کار پروژه انجام می شود و هیچ یک از این مراحل در کارخانه بتن آماده صورت نمی گیرد. در این روش، ابتدا لایه ای از سیمان را با زیرسازی مناسب بر روی سطح موردنظر می ریزند. سپس سنگدانه ها و دیگر مواد را به صورت ملات بر روی سیمان و با فشار پرس می کنند. لازم به ذکر است که فرایند شرایط آب و هوایی در نحوه اجرای واش بتن درجا اهمیت زیادی دارد. آب و هوای مناسب برای این فرایند از ۵ درجه تا ۳۰ درجه مناسب است. واش بتن درجا بیشتر در کشورهای صنعتی و پیشرفته تولید می شود و در ایران به دلیل محدودیت امکانات و هزینه های زیاد، تولید نمی شود.

نکته 1: ساخت واش بتن به روش درجا بیشتر در پروژه هایی با مساحت کم استفاده می گردد.

نکته2: در روش پیش ساخته برخلاف درجا، ساخت این نوع بتن با ابعاد اندازه گیری شده در کارخانه بتن آماده انجام می گردد و پس از آن قطعات پیش ساخته واش بتن به مکان پروژه منتقل می شود. در پروژه های با مساحت بزرگ از این روش بیشتر استفاده می شود. صرفه جویی اقتصادی از مهمترین  مزایای بتن آماده است که این ویژگی برای مدیران پروژه های ساختمانی بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

2. ساخت واش بتن به روش پرسی

در روش پرسی ابتدا مواد اولیه مانند سیمان، سنگدانه و پودر سنگ را با آب، مخلوط و 50 درصد قالب های آماده شده را از این مواد پر می کنند. پس از آن بقیه حجم قالب را با سیمان و ماسه و مقدار کمی آب پر کرده و مواد را پرس می کنند. قدرت پرس باید حداقل 300 تن باشد. پس از عملیات پرس، مخلوط متراکم از قالب خارج شده و به مدت یک روز در اتاق بخار نگهداری می شود. پس از آن مراحل شستشو و ساب خوردن به ترتیب بر روی محصول انجام می پذیرد.

نکته 1: هر چقدر که قدرت پرس بیشتر باشد، تراکم محصول افزایش و مقاوت آن بیشتر می شود.

نکته 2: محصولاتی که به شیوه پرسی تولید می‌شوند دارای مقاومت بیشتری نسبت به دیگر محصولات هستند.

 

3. ساخت واش بتن به روش ویبره ای

برای تولید واش بتن ویبره ای ابتدا مخلوط سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب را درون میکسر ریخته و پس از ترکیب، ماده به دست امده را درون قالب های پلاستیکی می ریزند. سپس آن را روی میز ویبره قرار می دهند تا در اثر لرزش حباب های درون مخلوط از بین رفته و تراکم آن افزایش یابد. پس از اینکه به مقاومت نسبی دست یافت، آن را از قالب خارج نموده و توسط فشار آب سطح آن به صورت برجسته در می آید.

 

4. ساخت واش بتن به روش آنتیک

روش آنتیک از روش های جدید تولید واش بتون به شمار می آید که انتخاب مواد اولیه در آن با حساسیت و دقت بالا صورت می گیرد. در این روش از موادی مانند آب، سیمان، پیگمنت های رنگی، سنگدانه های رنگی و سایر افزودنی استفاده می شود. مواد کاملا به روش اتوماتیک مواد را باهم ترکیب می کنند و در قالب های مخصوص می ریزند و سپس در مرحله بعد شروع به گرفتن حباب ها می کنند، برای گرفته شدن حباب ها از سیستمی به نام وکیوم کمک می گیرند و بعد از این که سیمان کاملا عمل آمد به مرحله نهایی رفته که در مرحله آخر باید ۱۹ مرحله تایل ها ساب بخورند تا کاملا واش بتن ها آماده شوند. خوب است بدانید که در ایران از روش آنتیک برای تولید این محصول استفاده نمی شود زیرا ایران امکانات پیشرفته را برای تولید واش بتن به روش آنتیک استفاده نمی شود.

نکته: سنگدانه ها باید از استانداردهای لازم در خصوص ضریب سایش در برابر سیمان، جذب آب، مقاومت فشاری و رنگ یکنواخت برخوردار باشند.

 

روش اجرای واش بتن

در اجرای واش بتن می بایست در ابتدا سطح محوطه شیب بندی و مسطح شود و در ادامه با ملات ماسه سیمان کف را آماده کرده و واش بتن را قرار می دهند. نکته مهم در نحوه اجرای واش بتن این است که صفحه های خارج شده از قالب به شکل خیلی دقیقی در محیط مورد نظر اجرا شود و در آخر سطح آن را با واتر جت و ساب پرداخت می کنند . آیا می دانید در اصول بتن ریزی بهترین دما برای بتن ریزی بین ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است.

 

بتن خود متراکم چیست

 

نکات مهم در هنگام اجرای واش بتن

1. در هنگام اجرا، زیرسازی محل نصب باید به طور کامل متراکم و کوبیده شود.

2. بین موزائیک ها، فاصله 1 تا 5 سانتی متری در نظر گرفته شود.

3. برای پر کردن فاصله بین موزائیک ها می توان از سنگ، سیمان رنگی و چمن استفاده نمود.

4. نباید از دوغاب برای نصب استفاده کرد.

5. پس اجرا، از ریختن گچ و سیمان بر روی آن خودداری نمایید.

6. نباید از مواد اسیدی و شیمیایی قوی برای تمیز کردن موزاییک ها استفاده نمود.

 

کاربردهای واش بتن

همانطور که در اوایل متن اشاره کوچکی داشتیم، به طور معمول فضاهای عمومی و حیاط ها، پیاده روها، محیط دور استخر ها، کف پارک ها، پمپ بنزین ها، روف گاردن ها، محوطه بین بلوک های ساختمانی و … از واش بتن ( بتن شسته ) استفاده می شود. همچنین از این کفپوش ها در محیط های رو بسته مانند کف ساختمان های مسکونی، ویلایی، اداری، تجاری و آموزشی نیز کاربرد دارد. خوب است بدانید برای زیر سازی چمن‌های استادیوم‌های فوتبال از بتن اسفنجی استفاده می کنند. در مورد مزایا و کاربرد بتن اسفنجی چه می دانید؟

همه این محیط ها با توجه پتانسیل رنگی و ترکیب طرحی مختلفی که واش بتن دارد و همچنین ویژگی مهم مقاومت و اصطحکاک در برابر لیز و سر خوردن، واش بتن را بهترین گزینه ممکن برای استفاده دیده اند. دیگر دلیل که می شود در اکثر محیط ها از آن استفاده کرد امکان ترکیب با مصالح دیگر است که با خواست و سلیقه مشتری انجام می شود .

 

مزایای واش بتن

1. طول عمر بالا

 روش دقیق عمل آوری و تراکم آن باعث شده تا طول عمر بیشتری نسبت به مورد های مشابه داشته باشد .

2. شکل و مدل زیبا

 از آنجایی که تنوع رنگ و سنگدانه های استفاده شده در آن زیاد است و روش های مختلف پرداخت و نمایان کردن سطح واش بتن بسیار است امکان ساخت مدل و شکل های متفاوت و زیبا وجود دارد .

3. تنوع زیاد

علاوه برتنوع رنگ‌ها و سنگدانه‌ها، به کارگیری واش بتن، امکان اجرا یا لگوهای متنوع، پیچیده و جذاب را نیز فراهم می‌کند.

4. مقاومت بالا در برابر لغزش

 مقاومت خوب در برابر لغزش باعث شده که در محیط های جغرافیایی پر بارش مشتری بسیاری داشته باشد و مورد استفاده بسیاری قرار گیرد.

5. هزینه پایین

استفاده از آن برای سطح‌های بزرگ، هزینه روسازی را به میزان قابل توجه ای کاهش می‌دهد.

6. اجرای سهل و سریع

از آنجایی که بیشتر اوقات واش بتن به صورت از پیش ساخته شده وجود دارد و در در پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد سرعت را بسیار بالا می برد و خیلی آسان نصب می شود .

7. نیاز به کمترین توجه برای نگهداری

در صورت استفاده از این محصول به هیچ وجه نیازی به نگهداری بسیاری ندارید و فقط درزگیری و تمیز کردن های معمول دوره ای را دارید.

 

معایب واش بتن

1. دوام کم به این معنا که در اختلاف دما توان مقاومت در برابر تنش حرارتی ندارد.

2. اگر سنگ‌ها توسط وسایل نقلیه سنگین یا آب جدا شوند، در محل سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود که آسیب ساختاری ایجاد می‌کند.

3. در صورت افتادن احتمال شکستن و لب‌پر شدن زیاد است.

4. ممکن است برای اجرای کار به متخصص نیاز باشد.

5. در صورت نیاز به تعمیر، باید دقیقاً سنگ‌ها را با سنگ‌های اولیه تطبیق دارد تا ظاهر کار یکنواخت باشد.

6. تعمیرات قسمت‌هایی از سطح بسیار دشوار است.

7. تمیز کردن واش بتن در بلند مدت دشوار می شود زیرا خاک و آلودگی بین سنگ‌ها گیر می‌کنند..

8. وزن متوسط محصول

 

واش بتن در کجا کاربرد دارد؟

واش بتن معمولا در فضاهای عمومی و حیاط ها، پیاده روها، محیط دور استخر ها، کف پارک ها، پمپ بنزین ها، روف گاردن ها، محوطه بین بلوک های ساختمانی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

معایب واش بتن چیست؟

دوام کم یکی از معایب این نوع بتن می باشد به این معنا که در اختلاف دما، توان مقاومت در برابر تنش حرارتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *