سرطان بتن اصطلاحی است که اغلب در صنعت ساختمان می شنوید، اما سرطان بتن چیست؟ این پدیده درواقع تجزیه بتن ساختمان است، به ویژه در مناطقی که آرماتورهای فولادی داخلی را احاطه کرده اند. پدیده سرطان بتن زمانی رخ می دهد که آب با میلگردهای تقویت کننده فولادی سازه تماس پیدا کرده و باعث زنگ زدگی شود. سپس میله های فولادی به زور منبسط می شوند و تغییر شکل می دهند و بتن اطراف خود را می شکنند. بتن می‌پاشد، یعنی از هم می‌شکند و تکه تکه می‌افتد. ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن بتن، نشتی در سقف های بتنی و وجود حباب های متعدد بر روی سطح بتن را می توان به عنوان نشانه های این پدیده نام برد. عایق رطوبتی شاید بهترین راه برای جلوگیری از سرطان بتن باشد.

سرطان بتن چیست؟

سرطان بتن یک مشکل جدی است که در داخل بتن رخ می دهد و ناشی از زنگ زدگی آرماتورهای فولادی داخل بتن است. با زنگ زدگی آرماتور فولادی، منبسط شده و باعث جابجایی بتن در اطراف فولاد می شود. با جابجایی بتن، آب بیشتری وارد فولاد می شود که باعث زنگ زدگی بیشتر و مشکل بدتر می شود. انبساط فولاد باعث لایه لایه شدن بتن و پوسته شدن آن می شود. به علائمی مانند پوسته پوسته شدن بتن (ترک و غیره)، لکه های زنگ که به نظر می رسد از داخل بتن بیرون می ریزند، حباب های بتن یا نشت هایی که در بتن بالای سر ظاهر می شوند، دقت کنید.

 

 

مهم است که توجه داشته باشید که پوسته پوسته شدن بتن در صورت عدم درمان می تواند خطرناک باشد. این امر به ویژه در مورد بیرون ساختمان ها صادق است، زیرا آنها بیشتر در معرض عناصر هستند، که می تواند هر مشکلی را تشدید کند و سریعتر آنها را جدی تر کند. قطعات بتن ممکن است شروع به سقوط از سازه کنند، به اموال آسیب برسانند و حتی به طور بالقوه جان انسان را به خطر بیندازند. این پدیده عموما از ۵ الی ۱۰ سال بعد از بتن ریزی بروز پیدا می‌کند.

 

نشانه ها و روش های شناسایی پدیده سرطان بتن

خوشبختانه در مورد سرطان بتن، علائم بسیار واضح و روشن است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بازرسی های منظم را انجام دهید تا غافلگیر نشوید! برخی از مواردی که می تواند نشانه سرطان بتن باشد عبارت است از:

  • ترک خوردگی در بتن، فروریختن یا پوسته پوسته شدن بتن
  • آثار زنگ زدگی روی سطح خارجی بتن
  • مشاهده نشتی در دیوارهای داخلی
  • حباب در بتن
  • بیرون زدگی بتن
  • نشتی سقف

 

 

اگر به طور منظم مراقب این موارد باشید و با مشاهده یکی از علائم برای درمان آن اقدام کنید، هزینه ای که می پردازید و آسیب به ساختمان یا سازه شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برای درمان حتما با یک متخصص ساخت و ساز مشورت کنید.

 

سرطان بتن ناشی از چیست؟ ( علل ایجاد سرطان بتن )

برخی از شایع ترین علل سرطان بتن عبارت است از:

استفاده از بتن بی کیفیت: بتن ضعیف ممکن است دارای شکاف ها یا حفره هایی باشد که به هوا و آب اجازه نفوذ می دهد. پس هر چه بتن با درجه کیفیت بالاتر ساخته شود، مقدار مقاومت آن در برابر رطوبت و هوا بیشتر شده و به راحتی ترک نمی‌خورد.

موقعیت فولادی: بتن علیرغم ظاهرش متخلخل است. وقتی گرم می شود منبسط و با سرد شدن منقبض می شود. ممکن است با انبساط بتن، آب به داخل آن نفوذ کند و هر فولادی که خیلی نزدیک به سطح باشد در خطر سرطان قرار می گیرد.

وزن بیش از حد: وزن زیاد روی بتن که برای آن وزن طراحی نشده است، می تواند شکستگی های استرسی ایجاد کند. و این شکستگی ها مسیر دیگری را برای جریان آب فراهم می کند و روی فولاد داخل آن تأثیر می گذارد.

عایق رطوبتی ضعیف: اگر بتن به اندازه کافی عایق‌کاری نشده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد تا رطوبت به داخل آن نفوذ کند و فرآیند پوسته شدن را شروع شود .

آب و هوا: ساختمان هایی که در مناطقی قرار دارند که مرتباً شاهد بارندگی شدید هستند، بیشتر از مشکلات مربوط به رطوبت رنج می برند.

کلریدهای آب شور: ساختمان هایی که در نزدیکی دریا ساخته می شوند بیشتر در معرض خوردگی ناشی از یون کلر در آب شور هستند.

 

 

چگونه سرطان بتن را درمان کنیم؟

توصیه می شود درمان سرطان بتن توسط یک متخصص انجام شود. هنگامی که با سرطان بتن مواجه می شود، بسیار مهم است که از گسترش آن جلوگیری کنید، در غیر این صورت یکپارچگی ساختاری ساختمان به خطر می افتد و ممکن است برای ترمیم آن با قیمت های گزافی روبرو شوید یا حتی کل ساختمان را تخریب کنید. برخی از رایج ترین راه حل های ترمیم بتن عبارت است از:

1. استفاده از پلیمر اصلاح شده

در صورتی که بتن کربنیزه شده باشد یا پوشش بتنی برای محافظت از آرماتورها کافی نباشد، کارشناسان از مواد حاوی پلیمر اصلاح شده استفاده می کنند. در این روش ابتدا کل سطح بتن آسیب دیده برداشته شده و آرماتورها تمیز می شوند. سپس آرماتورها با مواد حاوی پلیمر اصلاح شده پوشش داده شده و سطح مورد نظر با بتن مناسب پر می شود. بنابر نظر کارشناسان معمولا یک پوشش ضد کربناسیون نیز روی کل سطح بتن قرار می گیرد تا انعطاف پذیری آن را تقویت کند.

2. درمان الکتروشیمیایی

این روش معمولاً برای مناطق اشباع شده از کلر قرار دارد (مانند کنار دریا ها) استفاده می شود. در این صورت می توان با استفاده از روش حفاظت کاتدی از خوردگی میلگردهای داخل بتن جلوگیری کرد. این روش درمان سرطان بتن در مناطق با رطوبت بسیار بالا و برای سازه های خاص مانند سازه های دریایی استفاده می شود.

3. روش جایگزینی

یکی از راه های ساده برای درمان سرطان بتن، جایگزینی مناطق آلوده با مواد جدید و باکیفیت است. در این صورت قسمت هایی از بتن که عملکرد خود را از دست داده و تکه تکه شده اند حذف می شوند. سپس در صورت نیاز، آرماتورها با نمونه های مشابه تعویض شده و سپس ناحیه حفاری شده با ملات ترمیم بتن تعمیر می شود.

 

 

راههای جلوگیری از ایجاد پدیده سرطان بتن

یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه ضد آب کردن بتن است. آب بندی بتن از خوردگی تیرهای فولادی و آلودگی مواد شیمیایی خشن به بتن جلوگیری می کند. یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه استفاده از بتن با عیار بالا است. بتن با عیار بالا کمتر در معرض آسیب و زوال آب است. به کارگیری مواد نانو پلیمیری نیز می تواند مانع ایجاد این پدیده شود.

 

برای استفاده از این روش کافی است تا مقدار مشخصی از آن را روی دپوی میلگردها ریخته تا با نفوذ به میلگرد، آن را به ماده‌ای ضد زنگ تبدیل کنند. راهای دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از:

  • انجام عملیات صحیح ویبره و حفظ هوای داخلی بتن
  • استفاده از میلگرد بدون عیب و نقص
  • جلوگیری از واکنش قلیایی سنگدانه‌ها
  • استفاده از سنگدانه‌های استاندارد
  • استفاده از انواع افزودنی‌ بتن مناسب
  • استفاده از کاور برای میلگرد
  • استفاده از مصالح مناسب
  • افزایش ژل بتن
  • عمل‌ آوری بتن بصورت صحیح

 

 

سرعت عمل سرطان بتن

سرعت این واکنش را می توان با توجه به اندازه ذرات سیلیس در سنگدانه ها کنترل کرد. ذرات بسیار کوچک در عرض یک تا دو ماه باعث انبساط می شوند، اما ذرات بزرگتر باعث انبساط در طول سال می شوند.

 

سرطان بتن چیست؟

این واژه اصطلاحی است که برای اشاره به زنگ زدگی آرماتورهای فولادی موجود در یک دال بتنی استفاده می شود. در واقع سرطان بتن واکنش بسیار مخربی است که باعث انبساط های شدید در سطح بتن می گردد.

 

دلایل ایجاد سرطان بتن چیست؟

یکی از دلایل اصلی بروز چنین عوارضی برای بتن عدم استفاده از فولاد مناسب و استاندارد در هنگام بتن ریزی است. ترک خوردن بتن و عایق رطوبتی ضعیف از دیگر دلایل ایجاد این پدیده می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *