بچینگ بتن چیست و طرز کار آن چگونه است؟ بتن یک مصالح ساختمانی همه کاره و بی خطر برای محیط زیست است که به طور گسترده در اکثر ساخت و سازها در سراسر جهان استفاده می شود. برای تولید بتن آماده با کیفیت عالی، مواد آن باید به‌درستی و کامل محاسبه شوند که این کار توسط روش دقیق بچینگ بتن امکان‌پذیر است. بچینگ یکی از راه‌های تولید بتن آماده در محل احداث سازه می باشد که در پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز مانند سدسازی، پل‌سازی و برج‌سازی برای تهیه بتن مورد استفاده قرار می گیرد. بچینگ بتن معمولاً با حجم انجام می شود و به بهبود عملی بودن بتن برای دستیابی به سطح صاف بتن و افزایش سرعت ساخت و کاهش اتلاف اجزای بتن کمک می کند.

بچینگ چیست؟

تاسیسات تولید بتن آماده که به عنوان بچینگ یا بچینگ بتن شناخته می شوند، تجهیزاتی است که مواد تشکیل دهنده بتن را ترکیب می کند. به عبارت دیگر ساخت بتن با حجم زیاد نیاز به دستگاهی دارد که این دستگاه را بچینگ می نامند. هر مرحله ریزش بتن یک بچ نامیده می شود و چون این دستگاه پشت سر هم بتن تولید می کند به آن بچینگ پلانت می گویند. بچینگ پلانت از قسمت‌های مختلفی مانند منبع ذخیره آب، منبع ذخیره مصالح، باسکول، نقاله، چرخ، باکت، سیلو و میکسر تشکیل شده است که به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می کنند.

 

 

در فرآیند بچینگ بتن، دقت یکی از مهم ترین پارامترها است. قبل از شروع اختلاط، سنگدانه ها و مصالح بتن به درستی بچ می شوند و بتن بچ شده مناسبی بدست می آوریم که دقیق و بچ شده است. این دستگاه با توجه به طرح اختلاط بتن و استفاده از پمپ های تعبیه شده، سیمان را از سیلوها و سنگدانه ها را از مراکز دپو با نسبت های مختلف، داخل دیگ می ریزند و سپس آب به داخل این قسمت هدایت می شود. پس از این مرحله مواد تشکیل دهنده بتن، مخلوط و از قسمت تخلیه خارج می شوند. استفاده از دستگاه بچینگ بتن، زمان مخلوط کردن بتن تا حد زیادی کاهش می دهد و در عین حال بتن بدست آمده کیفیت بهتری دارد.

 

اجزای دستگاه بچینگ بتن

دستگاه بچینگ پلانت یا بتن از قسمت های مختلف زیر تشکیل شده است.

1. فیدر یا مخازن شن و ماسه: شن و ماسه مورد نیاز به تفکیک در این قسمت ذخیره می شود که از سه تا شش خانه ساخته می شود.

2. اتاق اپراتور: این قسمت کنترل تمامی دریچه ها و وزن و مقدار مصالح توسط یک نفر اپراتور انجام می شود.

3. حلزونیهای انتقال سیمان: این قسمت وظیفه انتقال سیمان از سیلوها به باسکول سیمان را بر عهده دارد.

4. کنتور آب: حجم آب مورد نیاز در هر بچ توسط کنتور آب اندازه گیری می شود.

5. باسکول شن و ماسه: این قسمت می تواند شن و ماسه مورد نیاز را اندازه گیری و به میکسر منتقل کند.

6. دیگ میکسر: برای مخلوط کردن سیمان، شن، ماسه و آب، باید این مواد وارد قسمت دیگر میکسر شود.

7. باسکول سیمان: سیمان در سیلوها نگهداری می شود. البته به دلیل اینکه سیمان تیپ متفاوتی دارد، هر یک از انواع تیپ های سیمان در یک قسمت مجزا ریخته می شود.

8. سیلوهای سیمان: این قسمت از دستگاه بچینگ بتن برای ذخیره سیمان کاربرد دارد که می تواند یک تا 5 سیلو باشد. ایستگاه مرکز بتن تعیین کننده تعداد سیلوهای مورد نیاز است.

9. منبع ذخیره آب: آب مورد نیاز بتن پس از اندازه گیری خودکار توسط آبمتر وارد میکسر می شود.

 

 

ضرورت و اهمیت بچینگ

بچینگ بتن وسیله ای برای اختلاط ماهرانه مواد بتن برای تولید کیفیت یکنواخت بتن با مقاومت مطلوب است. دوام یک سازه به شدت به کیفیت بتن استفاده شده در آن بستگی دارد. بنابراین، اگر به کیفیت بالا و بادوام بتن نیاز دارید، باید مواد تشکیل دهنده بتن را با دقت زیادی انتخاب کنید که فقط با بچینگ بتن تولید می شود. دسته بندی مناسب مواد تشکیل دهنده بتن، سردرگمی و خطاها را برطرف می کند. در ادامه به نکات جالبی اشاره می کنیم که اهمیت بچینگ بتن را به شما نشان می دهد.

  • بچینگ مناسب کارایی بتن تازه را بهبود می بخشد، زیرا مواد تشکیل دهنده بتن به طور دقیق دسته بندی می شوند.
  • مخلوط بتن ساخته شده توسط فرآیند بچینگ بسیار منسجم است. بچینگ مواد تشکیل دهنده بتن همچنین اصلاح توده ها را اصلاح می کند زیرا آب بیش از حد می تواند باعث از بین رفتن چسبندگی شود و همچنین می تواند منجر به جدا شدن یا خونریزی در بتن شود که منجر به کیفیت پایین بتن می شود.
  • در صورت بروز هر گونه خطای بچینگ در سیمان و سنگدانه های ریز (ماسه)، اختلاط مواد تشکیل دهنده بتن به خوبی انجام نمی شود و این می تواند منجر به پرداخت نامناسب و تغییر بافت شود.
  • با انتخاب روش بچینگ مناسب می توان سرعت ساخت و همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه را افزایش داد.
  • با بچینگ همچنین می توانیم با جلوگیری از هدر رفتن مواد تشکیل دهنده بتن در هزینه پروژه بتن ریزی صرفه جویی کنیم.

 

 

انواع بچینگ بتن

1. بچینگ حجمی تصادفی بتن

در این نوع بچینگ، هیچ کنترلی بر روی نسبت سیمان، سنگدانه ها، آب و … وجود ندارد و ممکن است در مخلوط نهایی اختلال ایجاد شده و آن بتن نتواند مقاومت مطلوب خود را بدست آورد. این روش به دلیل اینکه تعداد مواد به دلیل استفاده تصادفی کارگران از ظروف مختلف قابل کنترل نیست و تعداد ظروف در نظر گرفته نمی شود، کاملا غیر علمی می باشد. استفاده از این روش بچینگ بتن حتی در ساخت و سازهای متوسط نیز پیشنهاد نمی شود زیرا باعث کاهش استحکام و ایمنی سازه می شود.

2. بچینگ حجمی متناسب

بچینگ حجمی نوع دیگری از بچینگ بتن است که در آن از جعبه های اندازه گیری استفاده می کنیم که معمولاً به عنوان “فارما” یا “گیج” شناخته می شوند. در این روش مواد تشکیل دهنده بتن مانند سنگ‌ریزه، شن و ماسه به همراه سیمان در این جعبه‌ها ریخته شده و اندازه آن‌ها محاسبه می‌شود. نکته مهم اینکه گیج بیشتر از حد معمول پر نشود. مقدار آب موردنظر نیز به این ترکیب اضافه می‌شود و به این صورت بتن بچینگ می‌شود‌. این روش از نوع بچینگ بتن قبلی مطمئن تر است.

3. بچینگ وزنی بتن

بچینگ وزنی بتن یکی دیگر از روش های بچینگ بتن است که بخصوص در پروژه های بزرگ کاربرد فراوانی دارد. استفاده از این روش که با استفاده از سیستم وزنی بچینگ کردن انجام می گردد، در تسهیل فرآیند تولید بتن اماده و کیفیت مطلوب آن تاثیر بسزایی دارد. آب یک ماده بسیار مهم برای این فرآیند است. به همین دلیل در این روش به درستی استفاده می شود. اگر مقدار آب کم باشد عملکرد بتن بسیار بد خواهد بود. در حالی که آب اضافی مقاومت بتن را کاهش می دهد. آب در این روش باید بر حسب لیتر محاسبه شود.

 

طرز کار بچینگ بتن چگونه است؟

فرایند تولید سیمان و عملکرد دستگاه بچینگ به این صورت است که در دستگاه بچینگ، مواد اولیه از طریق سطل ها و نقاله‌ها وزن‌ شده و به میکسر منتقل‌ می‌شوند. سپس در آنجا با آب مخلوط‌ شده و برای مدت معینی مواد با هم مخلوط‌ می‌شوند تا بتن مورد نظر حاصل شود. در مرحله بعدی بچینگ، بتن آماده شده به کامیون‌های میکسر یا هر دستگاه انتقال دهنده دیگر، منتقل‌ می‌شوند و در مرحله آخر هم توسط آن‌ها به محل احداث سازه‌ می‌روند.

 

 

مزایای بچینگ بتن

  • تامین بتن کافی برای پروژه های بزرگ
  • تولید بتن با کیفیت بهتر
  • حذف فضای ذخیره سازی مواد اولیه در سایت
  • حذف هزینه تجهیزات بتن از قبیل کارخانه و ماشین آلات
  • جلوگیری از هدر رفتن مواد اولیه
  • حذف کارگران مرتبط با تولید بتن
  • کاهش زمان مورد نیاز برای تولید بتن
  • کاهش آلودگی صوتی و گرد و غبار در سایت پروژه

 

بچینگ پلانت چیست؟        

بچینگ پلانت نوعی از بچینگ می باشد که به شکل مداوم و پشت سر هم بُتن تولید می کند.

 

بچینگ بتن تر و خشک با هم چه تفاوتی دارند؟

در بچینگ پلانت های تر تمامی مواد همزمان با هم در میکسر مخلوط شده و سپس بتن آماده به محل پروژه انتقال داده می شوند اما در بچینگ پلانت های خشک، تمامی مواد به جز آب باهم مخلوط می شوند و در حین بارگیری به تراک میکسر حمل بتن، آب به مقدار مورد نیاز اضافه شده و عمل میکس در حین انتقال بتن به محل پروژه انجام می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *