طرح اختلاط بتن فرآیندی است که در آن ترکیب مناسب اجزای بتن با توجه به مشخصات فنی داده شده تعیین می شود. طرح اخطلاط بتن انواع مختلفی دارد و فرمول آن برای هر طرح متفاوت است. به عنوان مثال فرمول طرح اختلاط بتن درجه 350 با طرح اختلاط بتن با عیار 250 متفاوت است. در واقع این فرمول میزان مصرف هر ترکیب بتن اعم از سیمان، آب، سنگدانه های درشت، سنگدانه های ریز (مانند ماسه) و هوا، عناصر اضافی مانند مواد پوزولانی و افزودنی های شیمیایی را نشان می دهد. مزیت طرح اختلاط بتن این است که نسبت های مناسب مصالح را ارائه می کند و در نتیجه استفاده از بتن را برای دستیابی به مقاومت مورد نیاز اعضای سازه اقتصادی می کند. از آنجایی که میزان بتن مورد نیاز برای ساخت و سازهای عظیم بسیار زیاد است، صرفه جویی در تعداد مصالحی مانند سیمان، ساخت پروژه را اقتصادی می کند.

طرح اختلاط بتن چیست؟

طرح اختلاط بتن یعنی تعیین اندازه‌ها و نسبت‌های درست ماده‌هایی که در ترکیبِ ساختِ بتن استفاده می‌شوند یا به عبارت ساده تر فرآیندی برای پیدا کردن مناسب‌ ترین نسبت‌ ها بین آب، سیمان، سنگدانه ریز، سنگدانه درشت می باشد. البته اندازه این ترکیبات با توجه به نوع، تیپ و درجه و کاراییِ بتن تعیین و مشخص می‌شوند. در تولید بتن آماده، مقاومت و کارایی طرح اختلاط بتن و دوام آن از معیارهای مهم است. مقدار آب مصرفی در ترکیب با سیمان در تولید بتن و نسبت سنگدانه به سیمان تعیین کننده کیفیت بتن است. در پروژه های مختلف بسته به محل استفاده از طرح اختلاط بتن، نسبت ها تغییر می کند و با تغییر نسبت مصالح به یکدیگر، خواص بتن نیز متفاوت خواهد بود. طرح اختلاط بتن باید سختی لازم برای مقاومت بیشتر و دوام بالاتر را داشته باشد و در عین حال تا حدی روان باشد که بتواند آرماتور را به طور کامل پوشش دهد.

 

 

طرح اختلاط بتن در ایران برگفته از روش آلمانی است. در این روش تطابق با استاندارد سنگدانه‌های بتن (استاندارد ملی ایران به شماره 302) و همچنین آیین‌نامه بتن ایران و ویژگی‌های سیمان پرتلند (استاندارد ملی ایران به شماره 389) در نظر گرفته شده است. در طرح اختلاط بتن باید نکات زیر رعایت شود:

  • تعیین اقتصادی‌ترین و عملی‌ترین روش ترکیب مصالح
  • حفظ کارآیی و چسبندگی بتن در حالت تازه با انتخاب مصالح با کیفیت
  • حفظ دوام بتن در حالت سخت شده با انتخاب مواد و مصالح مناسب
  • کاهش مصرف سیمان بدون افت کیفیت

 

4 عامل مهم موثر بر طرح اختلاط بتن

1. مقاومت فشاری بتن

مقاومت فشاری یکی از مهمترین عواملی است که بر طرح اختلاط بتن تأثیر می گذارد. در واقع، شناسایی میزان مقاومت مورد نیاز به شما کمک می کند تا درصد ترکیبات را راحت تر تعیین کنید. کنترل کیفیت بتن می تواند به شما کمک کند به راحتی به مقاومت بتن مورد نظر دست یابید. میانگین مقاومت فشاری مورد نیاز در یک سن خاص، یعنی 28 روز، نسبت اسمی آب به سیمان مخلوط را تعیین می کند. بسته به درجه کنترل موجود در محل، مخلوط بتن باید برای مقاومت فشاری هدف بالاتر از مقاومت مشخصه طراحی شود.

2. دوام

یکی دیگر از عوامل موثر در طراحی اختلاط بتن دوام آن است. دوام بتن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع تعیین مواردی مانند نوع سنگدانه مصرفی در بتن و نوع سیمان، از معیارهای اساسی در تعیین دوام بتن خواهند بود. دانستن این موارد به شما کمک می کند تا طرح اختلاط بتن را به بهترین نحو اجرا کنید

3. میزان نسبت آب

همانطور که می دانید آب مصرفی در بتن همواره در تعیین خواصی مانند میزان نفوذپذیری بتن موثر بوده است. با توجه به این نکته تعیین مقدار نسبت آب به سایر مواد سیمانی مصرفی در بتن بسیار حائز اهمیت است زیرا به شما در اجرای صحیح طرح اختلاط بتن کمک می کند.

4. کارایی و میزان روانی بتن

کارایی و روانی بتن نیز از عوامل تاثیرگذار بر طرح اختلاط بتن می باشد. میزان کارایی مورد نیاز بتن به سه عامل اصلی اندازه مقطع بتن‌ ریزی شده، میزان آرماتور و روش تراکم وابسته است. معمولا میزان روانی و کارایی بتن، با آزمایش اسلامپ اندازه‌گیری می‌شود. هرچند آزمایش اسلامپ به طور دقیق نشانگر سایر ویژگی‌های کارایی، همانند کیفیت پرداخت، آب‌انداختگی و تمایل به جداشدگی نیست، ولی در حال حاضر بهترین آزمایش شناخته شده به منظور پیش‌بینی جای‌دهی و تراکم بتن است.

 

 

بهترین نوع طرح اخطلاط بتن

از آنجایی که هر یک از مواد موجود در مخلوط بتن دارای ویژگی های متفاوتی هستند، ایجاد یک طرح اختلاط بتن مناسب اصلا کار آسانی نیست. خوب است بدانید که انتخاب مواد تشکیل دهنده بتن به نیاز پروژه بستگی دارد و طرح اختلاط بتن نیز با تعیین الزامات بتن مانند شرایط آب و هوایی و مقاومت مورد نیاز آغاز می شود. مقاومت فشاری بتن در آزمایشگاه ارزیابی می شود و این آزمایش با گرفتن نمونه های استاندارد مستطیلی یا استوانه ای انجام می شود. در تولید بتن آماده، مواد افزودنی، میزان آب، نوع سنگدانه و حتی روان کننده ها نقش اساسی دارند و کیفیت بتن آماده به این عوامل بستگی دارد. یکی از روش های طراحی اختلاط بتن استفاده از برنامه‌ های نرم افزاری است. کاربر باید بعد از انتخاب روش ترجیحی طراحی اختلاط خود، داده‌ های متریال را وارد کند تا به طرح اختلاط مناسب خود برسد.

 

طرح اختلاط بتن 350

طرح اختلاط بتن کارگاهی با عیار ۳۵۰ کیلو گرم بر متر، اگر وزن مخصوص بتن را ۲۴۰۰ در نظر بگیریم :

  • وزن سیمان (مقدار سیمان در بتن 350) : ۳۵۰ کیلوگرم
  • وزن آب با نسبت ۰٫۵ : ۱۷۵ کیلوگرم
  • ماسه شسته رودخانه ای طبیعی ۳۵ درصد مصالح : ۶۵۶ کیلوگرم
  • ماسه شسته دستگاهی ۲۰ در صد مصالح : ۳۷۵ کیلوگرم
  • شن نخودی و بادامی ۴۵ درصد مصالح : ۸۴۴ کیلوگرم

 

 

3 نکته مهم در طرح اختلاط بتن با عیار 350 عبارت است از:

  • نسبت آب به سیمان با توجه به رطوبت مصالح متغیر است .
  • مقاومت مشخصه بتن ما تاثیر در درصد مقدار شن و ماسه در بتن 350 دارد .
  • برای کارایی بهتر بتن می توان از افزودنی ها استفاده کرد .

نکته: وزن مخصوص بتن 350، در حدود 2300 تا 2400 کیلوگرم در مترمکعب در نظر گرفته می شود.

میزان افزودن مواد مصرفی

میزان مصرف مواد افزودنی و نحوه مصرف و میزان آن روی برچسبش نوشته شده است اما بصورت تجربی باید گفت :

  • ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم در هر ۱۰۰ کیلو سیمان روانساز
  • بین ۶ تا ۱۰ درصد وزن سیمان از میکروسیلیس

 

طرح اختلاط بتن مگر

طرح اختلاط بتن مگر در واقع نسبت مخلوط شدن مواد مختلف تشکیل‌ دهنده بتن است که بسته به مورد استفاده‌تان از بتن، متفاوت است. در ادامه به سه نمونه طرح اختلاط بتن مگر اشاره شده است.

نسبت سیمان، شن و ماسه، سنگدانه: به ترتیب (1: 5; 10) که عیار بتن مگر -M5 را نتیجه می‌دهد. بتن درجه -M5، مقاومت مشخصه کل 5 مگاپاسکال را به دست می‌دهد.

نسبت سیمان، شن و ماسه، سنگدانه: به ترتیب (1: 4; 8) که عیار بتن مگر – M7.5 را ایجاد می‌کند.

نسبت سیمان، شن و ماسه، سنگدانه: به ترتیب (1: 3; 6) که عیار بتن مگر – M10 را نتیجه می‌دهد. بتن درجه – M10 مقاومت مشخصه کلی 10 مگاپاسکال را به دست می‌دهد.

 

طرح اختلاط بتن چیست؟

طرح اختلاط بتن به تعیین اندازه‌ها و نسبت‌های درست ماده‌های مورد استفاده در ترکیبِ ساخت بتن گفته می شود.

 

عوامل مهم تاثیر گذار بر طرح اختلاط بتن کدامند؟

مقاومت فشاری، دوام، میزان نسبت آب، کارایی و میزان روانی بتن از از مهمترین عوامل موثر بر طرح اخطلاط بتن می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *