امروزه کرمو شدن بتن به یک موضوع جدی تبدیل شده است و ترمیم بتن کرمو نیاز به کار تخصصی و دقت بالایی دارد. دو روش کلی برای ترمیم بتن کرمو وجود دارد. ابتدا قسمت معیوب را جدا کرده و دوباره قالب گیری و سپس بتن ریزی می کنیم و دوم استفاده از دوغاب سیمانی و مواد مشابه. عوامل مختلفی مانند استفاده از ملات نامناسب، محل نامناسب میلگردها، اندازه بیش از حد سنگدانه ها و … می تواند باعث کرمو شدن و ایجاد حالت لانه زنبوری در بتن شود. بیشتر لانه‌های زنبوری از آنجایی که نزدیک به سطح هستند، براحتی می توان با تراشیدن لایه سطحی بتن، ناحیه کرمو را شناسایی کرده و با استفاده از ملات مناسب سوراخ های ایجاد شده را از بین برد. اما اگر سازه بتنی دچار خوردگی عمیق شده باشد، باید قسمت خورده شده به طور کامل حذف و با مصالح مشابه جایگزین شود. لازم به ذکر است ترمیم بتن کرمو به خودی خود شامل چند مرحله اساسی است، اما با این وجود باید توسط شخصی که صلاحیت و دانش در مورد این روش دارد انجام شود.

 

فرآیند کلی ترمیم بتن کرمو

هدف اصلی از ترمیم بتن کرمو، بستن منافذ و سوراخ های بتن می باشد تا از ورود مواد به داخل بتن و مواد مخرب به میلگردها جلوگیری کرده و سبب طولانی شدن عمر بتن شود. فرآیند ترمیم بتن کرمو به این صورت است که:

1. ابتدا باید با کمک تجهیزات مخصوص مانند واتر جت صنعتی، چکش برقی یا برس سیمی قسمت های شن نما شده و ذرات سست، برداشت شده و از بین بروند. سپس سطح بتن کاملا شسته و تمیز شود.

2. پس از خشک شدن کامل سطح بتن، در محل مربوطه از چسب بتن استفاده گردد.

3. در مرحله بعد عملیات بتن ریزی با آماده سازی گروت و یا قالب گذاری انجام می گیرد.

4. قالب های آماده شده در ترمیم بتن بعد از چند ساعت (حدود 12 ساعت) برداشته می شوند.

 

 

روش ترمیم بتن کرمو سطحی

این ترمیم ارزش سازه ای ندارد و صرفا به منظور حفظ دوام و زیبایی می باشد. ابتدا باید به وسیله قلم و چکش یا چکش برقی بتن های کرمو را حذف و برداشته شوند. سپس سطح باید از کلیه آلودگی ها و ریز ذرات و گرد و غبار حذف شود. سطح بتن را مرطوب نگه دارید و در آخرین مرحله سوراخ های موجود در سطح را با استفاده از ملات همرنگ با ترکیب بتنی بپوشانید. در صورت اضافه کردن ملات به سطح، بهتر است ملات بیشتری به سطح اضافه کرده و مقدار اضافی آن را با تیغه مخصوص جدا کنید تا ظاهر و سطح ملات جدید مانند ترکیب قبلی بتن شود. به طور کلی ملات مورد استفاده برای ترمیم سطح باید از همان مواد اولیه مخلوط بتن قبلی ساخته شود. لازم به ذکر است در سطوح عمودی و یا زیر سقف ملات باید تقریبا سفت ساخته شده تا ریزش نکند.

نکته: ملات ترمیمی اجرا شده باید به مدت دو روز مرطوب نگه داشته شود تا فرآیند هیدراسیون به طور کامل انجام شود.

نکته: بهتر است مقداری سیمان ‌سفید به مواد اولیه ترکیب اضافه شود تا رنگ ملات جدید روشن‌تر شده و بین سطح و ملات جدید هماهنگی بیشتری ایجاد شود.

 

انواع روش‌های ترمیم بتن

در اینجا نگاهی دقیق به روش های مختلف ترمیم بتن کرمو می اندازیم. برخی از سطوح ترمیم عمودی و برخی افقی هستند و در هر مکان با توجه به محدودیت های موجود، بهترین روش انتخاب می شود. بودجه موجود و اهمیت بنا نیز در تعیین روش ترمیم بتن کرمو موثر است.

 

 

1. گروت سیمانی

گروت سیمانی یک ملات آماده برای کارهای مرمتی است. این مخلوط سیمانی ریزدانه است و به خوبی به داخل منافذ نفوذ کرده و جایگزین لایه خمیر سیمان از دست رفته می شود. اطمینان از یکنواختی بتن با استفاده از ترمیم بتن با گروت قابل قبول – نه ایده آل – است. بنابراین استفاده از این روش در مکانی که امکان تخریب و استفاده از روش های دیگر وجود ندارد، راه حل مناسبی برای ترمیم بتن کرمو است.

 

2. قالب‌گیری و ریختن مواد

در این روش هدف کندن کل ناحیه معیوب و استفاده از بتن مرغوب برای آن ناحیه است. برای اطمینان بیشتر در این روش علاوه بر سطح بتن کرمو، کمی از بتن زیر آن نیز تراشیده می شود. در نظر داشته باشید که برای چسبندگی مناسب بتن، سطح زیرین بتن باید نامنظم و غیرصاف باشد. استفاده از مواد افزودنی مانند ژل میکروسیلیس یا چسب بتن در بتن جدید برای افزایش مقاومت و چسبندگی بسیار مناسب است.

نکته: سرعت بخشیدن به زمان ترمیم بتن کرمو بسیار مهم است. بنابراین بهتر است بلافاصله پس از مشاهده محل آسیب دیده نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. زیرا با گذشت زمان احتمال خرابی در بتن و حتی آسیب رسیدن به آرماتور وجود خواهد داشت.

نکته: یکی از روش های ترمیم ستون بتنی استفاده از چسب اپوکسی و ملات پایه سیمانی اصلاح شده با پلیمر در شکستی و خوردگی ستون ها است.

 

3. شاتکریت

شاتکریت بهترین روش ترمیم بتن کرمو برای سطوح بزرگ است. استفاده از این روش در دیوارها و سپرهای بتنی بسیار کاربردی است. با استفاده از دستگاه بتن پاش سطح وسیعی از بتن کرمو در مدت زمان کوتاهی با کیفیت بالا ترمیم می شود. سرعت و هزینه این روش در مقایسه با سایر روش های ترمیم بتن برای مناطق وسیع بهینه تر است و این روش به دو صورت مرطوب و خشک انجام می شود.

 

 

4. پک خشک

یکی دیگر از روش های ترمیم بتن در ابعاد بزرگ، پک خشک می باشد. در این روش وقتی بتن به فاز پلاستیک وارد شده و سفت نشود، در مکانی که نیاز به ترمیم وجود دارد، قرار داده می‌شود. این روش مهارت بسیار بالایی می‌طلبد و حتی انجام آن نیاز به مواد مکمل هم خواهد داشت.

 

5. واترجت صنعتی

این سیستم برای سطوح عمودی و افقی قابل استفاده است. در این روش آب با فشار بین 70 تا 300 مگاپاسکال، سطح بتن آسیب دیده را از بین می برد و تمیز می کند، اما برای هر مکانی مناسب نیست. در واقع با توجه به اینکه استفاده از این روش نیاز به سیستم پیشرفته ای دارد، در همه جای نمی توان از این روش ترمیم بتن استفاده کرد. استفاده از واترجت صنعتی می‌تواند با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری کندن بتن و تمیز کاری سطوح را انجام دهد. همچنین استفاده از این روش به مغز بتن و نواحی اطراف بخش کرمو آسیبی وارد نمی کند. با استفاده از روش‌های ضربه‌ای، بتن ترک‌های ریزی می‎‌خورد و این ترک‌ها مقاومت بتن را کم می‌کنند، اما استفاده از این روش، فشار آب محل بتن‌ریزی را کاملاً زدوده و حتی زنگ آرماتور را جدا می‌کند.

 

6. ماله زدن

این روش برای ترمیم بتن های کرمو سطحی مناسب است. به این صورت که حفره ها با ملات ترمیمی بتن جدید توسط ماله پر می شوند. البته استفاده از این روش در صورت عمیق بودن خرابی و رسیدن به میلگرد، کاربردی نخواهد داشت.

 

 

آیین نامه ترمیم بتن کرمو

ترمیم بتن کرمو بر اساس آبا (آیین نامه بتن ایران) قوانینی دارد که در این قسمت از آیین نامه ترمیم بتن کرمو به طور مختصر توضیح می دهیم. اگر عمق آسیب در بتن کرمو بیش از 10 میلی متر باشد، بتن باید به صورت وصله ترمیم شود. طبق آیین نامه ترمیم بتن کرمو لازم است مناطق کرمو را تا رسیدن به نقاط سالم بتن خراب کنیم، سپس با قلم باید نواحی اطراف تخریب شده را ضربدر بزنیم تا لبه های تیز و راست گوشه به عمق 10 میلی متر ایجاد شود. توجه داشته باشید که عمق لبه باید تا حد امکان یکنواخت باشد و نیازی به تخریب نواحی کرمو تا پشت میلگرد ها نیست مگر در صورتیکه کرمو شدگی تا پشت میلگرد ها گسترش یافته باشد..

طبق آیین نامه تعمیر بتن کرمو، استفاده از ملات برای ترمیم قطعات کم عمق آسیب دیده (کمتر از 50 میلی متر) توصیه می شود و نوع ملات مورد استفاده برای ترمیم بتن کرمو بستگی به پرداخت مورد نظر دارد. برای ترمیم لکه های عمیق قبل از لکه گیری بتن قدیمی باید میلگردهایی برای تقویت لکه قرار داد.

 

ترمیم بتن چیست؟

ترمیم بتن به معنای اصلاح قسمت های آسیب دیده سازه و جایگزینی اجزاء تخریب شده می باشد. ترمیم بتن باعث افزایش عمر مفید سازه و بهبود عملکرد آن می شود. 

 

روش های ترمیم بتن کرمو چیست؟

روش های ترمیم بتن با توجه به وضعیت سازه و شدت آسیب دیدگی بتن شامل شاتکریت، ماله زدن، گروت سیمانی، پک خشک و … می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *