بتن ریزی سقف‌ پروژه با توجه به موقعیت مکانی و زمانی کار به دو صورت، به کمک پمپ‌ یا تاور کرین انجام می شود. تمام سقف های بتنی معمولاً از سه جزء اصلی ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است که برای دوام یک سقف بتنی، لازم است در فرآیند بتن ریزی سقف از نسبت های مناسب استفاده کنیم. یک سقف بتنی می تواند بیش از 50 سال دست نخورده و مستحکم بماند. سایر مصالح سقف تنها می توانند کمتر از 50 سال یا گاهی به 10 تا 15 سال عمر کنند. انجام درست عملیات بتن ریزی سقف می‌تواند ایمنی و استحکام سازه را تضمین کند. اگر دقت کافی در بتن ریزی انجام نشود، به کیفیت مطلوب بتن دست نخواهیم یافت.

بتن ریزی سقف چیست؟

بتن ریزی سقف یکی از سخت ترین بخش ها در پروژه های ساختمانی می باشد و ضروری است برای دستیابی به نتیجه ای مطلوب و مطابق با اصول اولیه و استاندارد از دستورالعمل و قوانین بسیاری پیروی کرد. تغییرات در ضخامت بتن ریزی سقف باعث وارد آمدن بار مرده اضافی یا کمبود مقاومت بتن به جهت کمبود حجم آن می‌شود و بنابراین لازم است برای جلوگیری از آن ارتفاع تمامی نقاط بتن ریزی شده کنترل ‌شود.

 

مراحل بتن ریزی سقف

1. آماده سازی بتن

اولین مرحله برای شروع بتن ریزی سقف، آماده سازی بتن است. بتن از ترکیب مصالح سیمان، سنگ آهک و شن و ماسه تشکیل می شود. برای بتن ریزی سقف، ترکیب صحیح مواد بتن سقف تیرچه بلوک تاثیر بسزایی بر استحکام سازه دارد بنابراین توصیه می شود برای بررسی مصالح و ترکیب آنها از یک فرد متخصص کمک بگیرید. معمولا ساختمان هایی با بتن ریزی سقف بهتر و با کیفیت تر، خسارت جانی و مالی کمتری دارند.

 

2. آرماتوربندی

آرماتور بندی و قالب بندی، دومین مرحله از اجرای بتن ریزی سقف می باشد که به دلیل اهمیت آن باید از یک تیم ماهر برای اجرا استفاده شود. امروزه در همه سازه‌های بتنی برای سقف از تیرچه استفاده می‌شود و وسط آن را با بلوک، یا یونولیت پر می‌کنند. هر دو ماده یونولیت و بلوک سبک، محکم و در برابر انتقال حرارت عایق هستند. چهار طرف تیرچه‌ها و قسمت‌هایی که به عنوان پل استفاده می‌شوند، باید آرماتور قرار گیرد. پس از بستن آرماتورها نوبت به قالب گذاری و گذاشتن شمع در زیر تیرچه‌ها می‌رسد. این شمع‌ها به مانند یک سطح اتکا عمل می‌کنند و مانع از ریزش سقف زیر بار بتن می‌شوند. مهم است مهندسان قبل از آرماتور بندی با در نظر گرفتن تعداد و متراژ طبقات، میزان فشار وارده به زمین، جنس خاک میزان تعداد نیاز سازه به آرماتور بندی را مشخص کنند.

نکته: برای صرفه جویی در هزینه، مقدار میلگرد مورد نیاز برای آرماتوربندی را به دقت اندازه گیری کنید.

 

 

3. اجرای بتن ریزی

پس از انجام تمام این مراحل، نوبت به اجرای بتن ریزی سقف می رسد. بتن ریزی سقف به کمک پمپ یا تاور کرین انجام می‌شود. پمپ ترکیب آماده بتن را روی قسمت‌های مورد نظر سقف می‌ریزد، سپس کارگران بتن را روی سقف پخش می‌کنند. تاور کرین معمولا برای بتن ریزی سقف‌ ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود. از آنجاکه در این مرحله از بتن ریزی سقف ممکن است ضخامت بتن در نقاط مختلف کم یا زیاد شود، کارگران باید دائما ضخامت آن را اندازه‌ بگیرند. زیاد شدن ضخامت بتن باعث بالا رفتن بار مرده بنا و کم شدن ضخامت بتن منجر به کاهش استحکام و دوام بتن می شود. بتن ریزی سقف نسبت به بتن ریزی فونداسیون به بتن کمتری نیاز دارد. اما اجرای آن باید در یک مرحله انجام شود. ایجاد وقفه در انجام بتن ریزی سقف، آسیب جدی به سازه و ساختمان شما وارد می کند. بتن ریزی تکه تکه باعث ایجاد ترک در بتن می شود و اجازه تشکیل بتن صاف را نمی دهد.

 

4. متراکم سازی بتن و ویبراسیون

بعد از اتمام بتن ریزی سقف، بلافاصله باید پرداخت سطح، صاف و هموار کردن آن را شروع کنیم. البته تراز و هموار کردن سطح را می‌توان همزمان با بتن ریزی سقف نیز اجرا کرد. مراقب باشید در زمان اجرای تخته ماله سطح بتن بر اثر رفت و آمد آسیب نبیند و در آخر بایستی با استفاده از ویبراتور هوای داخل بتن را خارج نماییم. به یاد داشته باشید کیفیت نهایی بتن تا حد زیادی به کیفیت و دقت در ویبره کردن بستگی دارد. ویبراتور کمک می‌کند تا هوای موجود در بتن تازه خارج شود. هر چه بتن پیوسته‌تر و متراکم‌تر باشد، استحکام و دوام بیشتری هم خواهد داشت.

 

 

5. مقاوم سازی بتن

مراقبت از بتن یا به اصطلاح مقاوم سازی آخرین مرحله اجرای بتن ریزی سقف می باشد. این مرحله برای استحکام بیشتر بتن ضروری است و باید با استفاده از روش های کاربردی و نظارت درست به مقاوم سازی بتن کمک کرد. لازم به ذکر است پس از بتن ریزی باید بیست و چهار ساعت اجازه دهید بتن خشک شود و پس از آن قالب ها را خارج کنید. همچنین پیمانکاران برای بالا بردن استحکام بتن و همچنین جلوگیری از ترک خوردن آن از دوغاب سیمان و پودر سنگ استفاده می‌کنند که خلل و فرج باقیمانده از فرایند بتن ریزی را پوشش می‌دهد و مانع از وسیع شدن آنها در اثر انقباض یا انبساط می‌شود.

 

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

توجه داشته باشید که قبل از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک بهتر است سقف را آب پاشی کنید. این امر بویژه در هوای گرم برای جلوگیری از جذب آب مخلوط بتنی توسط بلوک‌ها و تیرچه‌ها مفید است. بتن ریزی سقف تیرچه بلوک باید بر اساس مراحل و نکات مشخص شده‌ ای انجام شود. بهتر است برای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک از متخصصان در این زمینه مشورت های لازم را دریافت کنید. بتن ریزی سقف تیرچه بلوک مزایا بسیاری دارد که اصلی ترین آن، مقاوم بودن بتن در برابر نیروی جانبی است. این مقاوم بودن بتن به دلیل ایجاد کردن یک دیافراگم صلب به وجود می آید. همچنین شما با استفاده از این روش بتن ریزی می توانید توزیع بهتر بتن ریزی را انجام دهید و همچنین از لرزش‌های ساختمان جلوگیری نمایید.

 

 

ضخامت بتن سقف تیرچه بلوک

ابتدا باید مقدار ضخامت بتن دال های سقف تیرچه بلوک را بدانیم. سقف تیرچه بلوک سازه ای است که تیرچه ها به عنوان تیرهای فرعی در نظر گرفته شده و از بلوک ها برای پرکردن تیرچه ها استفاده می شود. در این راستا ضخامت تیرچه بلوک اغلب 5 سانتی متر در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که مقدار آن نباید از یک دوازدهم فاصله آزاد بین تیرچه ها کمتر باشد. اما در صورت استفاده از این نوع دال بتنی برای پارکینگ، حداقل ضخامت بتنی سقف تیرچه بلوک باید 8 سانتی متر باشد.

 

بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت

نحوه بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت در صورت استفاده از پمپ زمینی به این صورت است که باید لوله پمپ به وسیله ستون یا ایجاد سوراخی در یونولیت، مهار شود. جهت بتن ریزی سقف این عملیات از دورترین قسمت شروع شده و مخلوط بتنی به مرور پخش می‌شود. بهتر است مخلوط بتنی در بخش‌های مختلف ریخته شده و سپس پخش گردد، زیرا مخلوط بتنی نباید در یک قسمت جمع شود. خوب است بدانید ضخامت سقف تیرچه یونولیت معمولا ۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. 

 

نکات کلیدی در بتن ریزی سقف

1. یکی از نکات بتن ریزی سقف فاصله طولی میلگردها است. میلگرد های باید با فاصله مناسبی از یکدیگر قرار گیرند تا بعدا ایجاد مشکل نکنند.

2. نظارت درست به فاصله میان شمع های سقف اهمیت زیادی دارد. این نکته می تواند کمک خوبی برای اجرای هرچه بهتر بتن ریزی سقف باشد.

3. یکی از دیگر نکات مهم به هنگام اجرای بتن ریزی سقف، خیس کردن بلوک سقف در هنگام ریختن بتن است که اجرای این نکته باعث بالا رفتن مقاومت بتن می شود.

4. کیفیت شن و ماسه و همچنین نحوه ترکیب آنها می تواند بر کیفیت بتن تأثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که سنگ های بزرگ و یا خاک در بتن آماده وجود ندارد و بتن خود را از یک کارخانه تولید بتن آماده معتبر سفارش دهید.

5. تا حد امکان بتن ریزی سقف را در روزهای بسیار گرم انجام ندهید زیرا بتن تازه قبل از اینکه بتواند به درستی عمل آوری شود، خشک خواهد شد.

6. بعد از اجرای بتن ریزی سقف، بتن تازه باید از دمای پایین، یخبندان و همچنین بارش باران در امان باشد.

7. توجه داشته باشید که بتن نباید در حجم زیاد در یک نقطه تخلیه شده و سپس به شکل افقی در طول قالب حرکت داده شود.

8. لازم است بتن ‌ریزی سقف در یک‌ جهت و به صورت متوالی انجام پذیرد.

9. ضخامت بتن سقف تیرچه یونولیت نباید از از یک دوازدهم فاصله آزاد بین تیرچه‌ها کمتر شود.

 

بخوانید : بتن چیست؟

 

مدت زمان بتن ریزی سقف به چه عواملی بستگی دارد؟

مدت زمان بتن ریزی سقف به ابعاد پروژه، شرایط آب و هوایی، شرایط رویاروئی، نوع سیمان و …. بستگی دارد که در این زمان باید نظارت دقیقی در نحوه بتن ریزی انجام شود. حضور مهندس ناظر می‌تواند در اجرای اصولی بتن ریزی کمک کند. همچنین خرید بتن از یک کارخانه بتن آماده بسیار مهم است زیرا کیفیت بتن تولیدی و تحویل به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از بتن ریزی مراحل عمل آوری را انجام دهید تا بتن مقاومت مورد نظر را بدست آورد.

 

مراحل بتن ریزی سقف چیست؟

آماده سازی بتن، آرماتوربندی، اجرای بتن ریزی، متراکم سازی بتن و ویبراسیون و مقاوم سازی بتن به ترتیب از مراحل بتن ریزی سقف می باشد.

 

مدت زمان بتن ریزی سقف به چه عواملی بستگی دارد؟

مدت زمان بتن ریزی سقف بستگی به ابعاد پروژه، شرایط آب و هوایی، شرایط رویاروئی، نوع سیمان و ….  دارد که در این زمان باید نظارت دقیقی در نحوه بتن ریزی انجام شود. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *