شوره زدن بتن عبارت است از ظهور رسوبات نمک سفید روی سطح یا نزدیک سطح بتن که باعث تغییر ظاهر آن می شود. شوره بتن یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای پیمانکاران بتن است زیرا تعمیر کردن آن براحتی انجام نمی شود. از نظر ساختاری دلیل شوره زدن بتن، وجود هیدروکسید کلسیم به عنوان یکی از محصولات فرآیند هیدراتاسیون است. این ماده به آرامی در آب حل می شود و از سوراخ ها و ترک های بسیار ریز بتن به سطح خود می آید. در این مرحله با تبخیر آب، هیدروکسید کلسیم جامد با مونوکسید کربن در هوا واکنش داده و کربنات کلسیم را تشکیل می دهد که در واقع همان شوره سفید بتن است. شوره بتن اولیه و سطحی را می توان با استفاده از قلمو و آب پاک کرد ولی برای رفع شوره بتن سنگین ممکن است به اسید شویی سطح بتن نیاز باشد.

 

شوره زدن بتن چیست؟

هنگامی که آب از بتن با تراکم ضعیف، ترک یا درزهای اجرایی عبور می کند، آهک موجود در ترکیبات بتن شسته شده و باعث تشکیل رسوبات نمکی می شود که به شوره بتن معروف است. یا به عبارت دیگر زمانی که نمک های محلول و سایر مواد قابل پخش در آب به سطح بتن و ملات می آیند، شوره زنی در بتن ایجاد می شود. شوره زنی در بتن می تواند خیلی زود پس از قرار گرفتن در شرایط مرطوب یا خنک و یا به تدریج اتفاق بیفتد. شوره زنی برای بتن ضرر دارد. زیرا علاوه بر لک شدن و ایجاد ظاهری زشت، فرآیند کربناسیون را نیز سرعت می بخشد. در بتن مسلح به دلیل کربناته شدن و نفوذپذیری احتمال خوردگی فولاد افزایش می یابد. بنابراین انتخاب و استفاده از مصالح بتن مرغوب، سنگدانه ها و افزودنی های شیمیایی ضروری است. بتن رنگ روشن شوره را بسیار کمتر از بتن تیره نشان می دهد.

 

 

10 دلیل شوره زدگی بتن

چرا بتن شوره میزند؟ این پرسشی است که می تواند برای شما نیز پیش آید. در واقع باید بدانید که شوره بتن دلایل متنوعی دارد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشید امکان دارد که بعد از مدتی بتن ساختمان به طور کلی ساختار خود را از دست بدهد.

1. نفوذ آب به سطح سازه بتنی و بخار شدن آن و ایجاد نمک را می توانیم به عنوان مهمترین دلیل سفید شدن بتن نام ببریم. برای جلوگیری از شوره زنی در بتن باید باید به لایه بندی و عایق بندی بتن دقت داشته باشید. بهتر است بدانید اگر عایق بندی بتن به خوبی اجرا نشود، امکان دارد که آب به سطح بتن وارد گردد و بتن شوره بزند.

2. وجود آب زیاد در ترکیب بتن دیگر علت شوره زدن بتن می باشد. در واقع اگر شما به بتن آب زیادی اضافه کنید، امکان دارد که بعد از مدتی آب به مواد بتن غالب شود و بتن شوره بزند. در این صورت شوره در ظاهر ساختمان شکل بدی پیدا می کند.

3. زهکشی نامناسب نیز دیگر دلیل سفید شدن بتن است. بهتر است زهکشی بتن توسط افراد متخصص انجام شود. در غیر این صورت ممکن است شوره در بطن بتن به وجود آید.

4.  اگر ترک های دیوارها به خوبی پوشانده نشوند و یا بندکشی ضعیف باشد باعث نفوذ آب به داخل آنها می شود.

5. نسبت آب به سیمان بالا که منجر به بتن متخلخل تر می شود، امکان حرکت محلول های آب و نمک را فراهم می کند.

6. عمل آوری ( کیورینگ بتن ) ناکافی که ممکن است املاح هیدراته نشده را در نزدیکی سطح بتن باقی بگذارد.

7. قرار گرفتن در معرض باران یا سایر منابع آب (رطوبت اجازه می دهد تا نمک ها به سطحی منتقل شوند که در آنجا با تبخیر آب جمع می شوند)

8. سرعت آهسته تبخیر آب باعث می‌شود نمک‌ها به سطح نفوذ کنند. (به همین دلیل است که شوره زدن بتن در ماه‌های زمستان بیشتر مشکل‌ساز می‌شود؛ در تابستان، دمای بالا ممکن است باعث تبخیر و در نتیجه رسوب نمک‌ها در بتن شود)

9. کمبود ملات متصل کننده

10. درزبندی نامناسب

 

 

3 راهکار و روش رفع شوره بتن

1. اولین و ساده‌ترین راه رفع شوره بتن، پاک سازی رطوبت با شستن آنها است که باعث از بین رفتن سفیدی بتن می شود. برای حذف آب موجود در شکاف های بتن، از وکیوم استفاده کنید. اگر این روش برای برطرف کردن شوره‌ها جوابگو نبود، می‌توانید از برس‌های غیر فلزی کمک بگیرید.

 

2. استفاده از سرکه یا اسید هیدروکلریک در قسمت های شوره زده، راه حل دیگر این مشکل می باشد. همچنین اگر از محلول های اسیدی برای از بین بردن شوره بتن و لکه های سفید استفاده می کنید، از جوش شیرین یا هر محصول قلیایی مشابه دیگری برای کنترل اسیدیته و PH بتن استفاده نمایید.

نسبت توصیه شده اسید هیدروکلریک به آب، 1 با 20 است. همیشه قبل از استفاده از محلول اسید رقیق سطح را با آب اشباع کنید. هنگام استفاده از محلول، مطمئن شوید که سطح مرطوب است اما روی آن آبی روان نیست. محلول اعمال شده باید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سطح بتن واکنش نشان دهد. سپس سطح را باید کاملاً بشویید و با مقدار زیادی آب تمیز کنید. شستشو را حداقل دو بار یا تا زمانی که تمام آثار محلول اسید از بین برود تکرار کنید. در صورت لزوم برای نتیجه بهتر این فرآیند را تکرار کنید. توجه داشته باشید شستشو با اسید ممکن است باعث تغییر رنگ و تغییر بافت سطح  بتن شود. به همین منظور برای رفع شوره از سطح بتن های رنگی بهتر است از محلول اسید رقیق تری (2% یا 1 قسمت اسید به 50 قسمت آب) استفاده شود.

نکته: هنگام استفاده از اسیدها باید دقت زیادی کرد. هنگام رقیق کردن اسید کلریدریک، همیشه اسید را به آب اضافه کنید، نه برعکس. از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید و از تماس بین اسید و تقویت کننده خودداری کنید. برای تمیز کردن سطح بتن فقط از اسید رقیق شده استفاده کنید.

نکته: قبل از استفاده از محلول اسید روی کل سطح بتن، ابتدا باید آن را روی یک سطح کوچک بتن آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به بتن آسیب نمی رساند.

 

این مطلب را از دست ندهید: شرایط بتن ریزی در هوای گرم

 

3. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از ایجاد لکه های سفید بر روی بتن، پودر ضد شوره بتن می باشد. این مواد به دو صورت مایع یا پودری در بازار در دسترس هستند و استفاده از آنها در سطح بتن از ایجاد ایجاد شوره بر روی بتن جلوگیری می کند. درواقع پودر ضد شوره بتن هم مانع ورود آب و رطوبت به درون بتن می شود و هم کلسیم و آهک بتن را جذب می‌کند تا بتن دچار شوره زدگی نشود.

 

نتیجه گیری

مشکل شوره زنی در بتن نتیجه انتقال رطوبت از عناصر ساختمانی است که پس از رسیدن به سطح بتن تبخیر می شود. مواد معدنی محلول و نمک آن روی بتن باقی می ماند و این امر باعث ایجاد شوره روی بتن می شود. شوره زنی در بتن به دلایل مختلفی رخ می دهد که درز بندی نامناسب، کمبود ملات متصل کننده، زه کشی نامناسب و افزودن آب بیش از حد را می توانیم به عنوان 4 دلیل سفید شدن بتن نام ببریم. برای رفع شوره بتن، روش های مختلفی وجود دارد. شوره های سطحی روی بتن را می توانید با شستشوی انها پاک کنید ولی برای رفع شوره بتن عمیق، استفاده از سرکه یا اسید سیتریک در قسمت های شوره زده عالی جواب می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *