بتن سبز یک انقلاب در تاریخ صنعت بتن محسوب می شود، این بتن برای اولین بار در سال 1998 در دانمارک اختراع شد. بتن سبز نوعی بتن است که شباهت زیادی به بتن معمولی دارد اما تولید چنین بتنی به حداقل انرژی نیاز دارد و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند. ما در دوره ای زندگی می کنیم که صنعت ساخت و ساز 39 درصد از انتشار کربن در سراسر جهان را تشکیل می دهد. این تغییرات آب و هوا را خطرناک تر می کند. در فرآیند ساخت بتن سبز از زباله ها و مواد زائد استفاده می شود. این یک گام مهم برای صنعت ساختمان پایدار و چرخه عمر طولانی تر است. بتن سبز که با نام بتن اکو نیز شناخته می شود نه تنها در مصرف انرژی صرفه جویی می کند، بلکه انتشار دی اکسید کربن را نیز کاهش می دهد و امکان استفاده مجدد از انباشت زباله ها را نیز فراهم می کند.

 

بتن سبز چیست؟

بتن سبز همه چیز در مورد بازیافت و نوآوری است. رایج ترین تعریف آن بتنی است که با استفاده از مواد زائد و نخاله‌های ساختمانی به جای مواد خام و طبیعی تولید می‌شود. به عبارت دیگر بتنی که در تولید خود انرژی کمتری مصرف می کند و دی اکسید کربن کمتری نسبت به بتن معمولی تولید می کند، بتن سبز نامیده می شود. مواد زائدی که اغلب بازیافت می شوند و برای تولید بتن سبز مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از سرباره، بتن بازیافتی، خاکستر بادی، رشته های قوطی آلومینیومی، خاکستر احتراق، زباله های نیروگاه و ماسه ریخته گری….

بتن سبز از چه ساخته شده است؟

 تمام موادی که برای تولید بتن سبز استفاده می شود باید سازگار با محیط زیست بوده و انرژی کمتری در طول فرآیند تولید آزاد کند. منطق پشت انتخاب مصالح برای بتن سبز شامل جنبه های زیر است:

1. فراوانی محلی

موادی که برای بتن سبز مورد استفاده قرار می گیرند باید به صورت محلی در مقادیر بسیار بالاتر در دسترس باشند.

2. استفاده مجدد یا بازیافت شده

مواد انتخاب شده باید مورد استفاده مجدد یا بازیافت قرار گیرند تا هزینه کلی تولید کاهش یابد و همچنین مقدار انرژی تولید شده نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مواد انتخاب شده باید تمام خواص سیمانی که بتن معمولی از آن تشکیل شده است را با هزینه مشابه داشته باشد. موادی که برای فرآیند تولید بتن سبز استفاده می شود عبارت است از:

  • سرباره
  • بتن بازیافتی
  • خاکستر بادی
  • رشته های قوطی آلومینیومی
  • خاکستر احتراق
  • زباله های نیروگاه و ماسه ریخته گری….
  • خاکستر بادی

 

مزایای بتن سبز

هدف اصلی استفاده از بتن سبز حفظ محیط زیست است. با این حال، این فرم از بتن دارای مزایای مالی و سلامتی نیز می باشد. برخی از مزایای بتن سبز شامل موارد زیر می باشد.

 

1. قوی تر و ماندگارتر است.

مخلوط‌هایی شبیه بتن سبز در دیوارهای ساختمان‌ها و سازه‌های چشمگیر دوران رومی که تا به امروز پابرجا هستند، کشف شده است. برخلاف سازه های ساخته شده از بتن معمولی، ساختمان های ساخته شده از بتن سبز دارای نرخ خوردگی کمتر و مقاومت بالاتری در برابر حرارت هستند. علاوه بر این، بتن سبز به سرعت بتن معمولی جمع نمی شود. در نتیجه، ساختمان‌های ساخته شده از بتن سبز می‌توانند مانند ساختمان‌های روم باستان عمر بیشتری داشته باشند.

2. انتشار گاز CO2 را کاهش می دهد.

استفاده از بتن معمولی نیز می تواند منجر به انتشار سطوح بالای CO2 شود. سیمان معمولی با حرارت دادن سنگ آهک، ماسه و خاک رس تولید می شود، فرآیندی که حدود 8 درصد از کل انتشار CO2 در جهان را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، بتن سبز دارای سطوح قابل توجهی کمتر دی اکسید کربن است و نشان داده شده است که تا 80٪ گاز کمتری تولید می کند.

3. باعث صرفه جویی در انرژی می شود.

سیمان معمولی قبل از اینکه برای استفاده مناسب باشد، برای مدت طولانی توسط منابع عظیم گاز و زغال سنگ گرم می شود. این بدان معنی است که بتن ساخته شده از این سیمان، جدا از انتشار CO2، انرژی زیادی را نیز مصرف می کند که منجر به انواع دیگر آلودگی های زیست محیطی می شود. بتن سبز به تلاش زیادی برای تولید نیاز ندارد، که متعاقباً باعث صرفه جویی در انرژی می شود. علاوه بر این، از آنجایی که بتن سبز قوی تر و پایدارتر از معمولی است، مقاومت بیشتری در برابر تغییرات دما دارد. این بدان معناست که با تغییر فصول می توان دمای داخل خانه را بدون استفاده از انرژی زیاد در بخاری ها و کولرها به راحتی حفظ کرد.

4. ضایعات صنعتی را استفاده می کند.

به جای استفاده ۱۰۰ درصدی از مخلوط سیمان پرتلند، بتن سبز از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد خاکستر بادی در هرجایی استفاده می کند.خاکستر بادی ، محصول جانبی احتراق زغال‌سنگ است و از دودکش‌های نیروگاه‌های صنعتی ( مانند نیروگاه‌های برق ) که از زغال‌سنگ به عنوان منبع قدرت استفاده می‌کنند ، جمع‌آوری می‌شود.

5. هزینه کمتر

تولید بتن سبز بسیار ارزان تر از بتن معمولی است زیرا در آن از مواد ضایعاتی مانند سیمان بازیافتی و شن و ماسه استفاده می شود. بنابراین هزینه کمتری خواهد داشت.

6. جلوگیری از کاهش منابع

استفاده از بتن در صنعت ساختمان به سرعت در حال رشد است و با توسعه جامعه شهری و نیاز به آن، تقاضا برای مصالح ساختمانی افزایش می یابد. سیمان و سنگدانه ها اجزای اصلی بتن هستند و استخراج مداوم باعث کاهش دسترسی به منابع می شود. استفاده از مواد زائد و بازیافتی جایگزین در فرایند تولید بتن سبز این مشکل را تا حدودی برطرف کرده است. 

 

 

دیگر مزایای بتن سبز

  • مقاومت فشاری و کششی این بتن با برخی مصالح در مقایسه با بتن معمولی بهتر است.
  • کاهش مصرف سیمان کمک می کند.
  • در مقایسه با بتن معمولی مقرون به صرفه است.
  • کاهش آلودگی محیط زیست و توسعه پایدار
  • کاهش 20 درصدی مصرف آرماتور در سازه های بتنی
  • نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتر بتن
  • خواص مکانیکی مشابه با بتن معمولی
  • مقاوم در برابر حرارت و آتش
  • مقاومت حرارتی و اسیدی خوب
  • کارایی بهتری نسبت به بتن معمولی

 

معایب بتن سبز

1. بتن سبز خاصیت انقباض و خزش بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد.

2. بتن سبز نسبت به بتن معمولی مقاومت خمشی کمتری دارد.

3. بتن اکو آب زیادی را جذب می کند.

 

کاربرد بتن سبز

1. در ساخت پل ها استفاده می شود.

2. به طور گسترده ای در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود.

3. در ساخت ستون استفاده می شود.

4. می توان از آن در ساخت و ساز جاده استفاده کرد.

 

 

نتیجه گیری

در حالی که بتن یک محصول پرمصرف برای ساخت و ساز در نظر گرفته می شود، اما می تواند منجر به انتشار بیش از حد CO2 شود و معادن را خالی کند. برای این منظور، صنعت ساختمان به سمت استفاده از بتن سبز به عنوان جایگزینی برای بتن معمولی روی آورده است. یکی از مهمترین دلایل استفاده از بتن سبز، بازیافت است. به زبان توصیفی تر، در حالی که بتن معمولی می تواند سال ها در طبیعت بماند، بتن سبز را می توان بازیافت کرد و در پروژه های دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، در راه سازی، ساخت و ساز ساختمان، پل سازی، پیاده روها و معماری هایی که تمام مواد اولیه ای که فکرش را می کنید بتن استفاده می شود. همچنین سازه هایی که با استفاده از بتن سبز ساخته می شوند در برابر تغییرات دما مقاوم تر است، بنابراین در هزینه های گرمایش و سرمایش صرفه جویی می شود.

 

بتن سبز چیست؟

بتن سبز به بتنی گفته می شود که با استفاده از مواد زائد و نخاله‌های ساختمانی به جای مواد خام و طبیعی تولید می‌شود. این نوع بتن به این دلیل سبز نامیده می شود که در تولید خود انرژی کمتری مصرف می کند و دی اکسید کربن کمتری نسبت به بتن معمولی تولید می کند.

 

مهمترین مزایای بتن سبز شامل چه مواردی می شود؟

قابلیت بازیافت، کاهش انتشار دی اکسید کربن، کاهش مصرف منابع، هزینه کمتر، صرفه جویی در انرژی، عمر طولانی سازه برخی از مهمترین مزایای بتن سبز محسوب می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *