بتن ریزی ستون برای اطمینان از دستیابی به استحکام و دوام تعیین شده نیاز به دقت زیادی دارد زیرا کیفیت بتن تا حد زیادی بر کیفیت ساخت و ساز تاثیر می گذارد. در معماری یا مهندسی عمران، ستون عنصری سازه ای است که وظیفه انتقال بار طبقات بالا به فونداسیون یا سقف زیرین را به عهده دارد. در سازه های بزرگ و سایر ساختمان های بلند، ستون ها نیروهای فشاری را در هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله و آتش سوزی پشتیبانی می کنند. خرابی یک یا چند ستون ممکن است منجر به فروریختن سازه شود. از این رو، بتن در ستون ها با میله آهنی با کیفیت بالا تقویت می شود تا به آن استحکام و شکل پذیری کافی بدهد. روش ها و نحوه بتن ریزی ستون نامناسب ممکن است باعث جداسازی، ایجاد ترک و خوردگی آرماتورها شود. کارگران ساختمانی در فرآیند بتن ریزی ستون باید استانداردها و رویه های ریختن بتن را رعایت کنند تا از اشتباهاتی که باعث ایجاد ترک و خوردگی آرماتورها می شود، جلوگیری نمایند.

 

بتن ریزی ستون های ساختمان

در ساختمان های با سازه بتنی، ستون شامل میلگرد و بتن می باشد. بتن باید به گونه ای باشد که هنگام ریختن و قرار دادن حالت خمیری خود را حفظ کرده و به راحتی فضای بین میلگردها را پر کند. زیرا عدم رعایت این نکته باعث ایجاد اتصال سرد و در نهایت عدم یکپارچگی بتن خواهد شد. بتن را در لایه ها قرار دهید و هر لایه را به درستی متراکم کنید تا یک توده بتنی یکپارچه به دست آید که دور میله های فولادی را احاطه کرده و نفوذپذیری کمی دارد. از ویبره برای یکپارچه سازی بتن تازه استفاده کنید، اما از لرزش بیش از حد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث جدایی شود.

نکته: برای خارج شدن حباب هوا از بتن بهتر است ویبره عمودی باشد و به آرامی از بتن خارج شود.

نکته: در بتن ریزی ستون‌ها تا جای ممکن باید ارتفاع سقوط آزاد بتن را برای جلوگیری از جدا شدن دانه‌ها بین ۰/۹ تا ۱/۳ متر محدود کرد.

 

مراحل ساخت و ایجاد ستون های ساختمان

  • آماده کردن ریشه ها
  • فرآیند آرماتوربندی کردن ستون ها
  • قرار دادن سبد آرماتورها
  • قالب بندی ستون ها
  • بتن ریزی در ستون ها

 

انواع روش های بتن ریزی ستون

دو روش برای بتن ریزی ستون ها وجود دارد که عبارت است از:

 

1. بتن ریزی ستون به روش دو تکه ریختن

این روش بتن ریزی ستون در ساختمان های مسکونی با حداکثر ارتفاع ستون بتنی کمتر از 3 متر استفاده می شود. در این روش نیمی از قالب ها گذاشته می شود و نیمی از بتن در آن ریخته و ویبره می گردد. سپس ادامه قالب گذاشته و ادامه بتن ریخته می شود. البته می توان با قرار دادن دریچه ای در وسط قالب، بتن قسمت پایین را ریخته و سپس دریچه را بست.

2. بتن ریزی ستون با پمپ زمینی

بهتر است نحوه بتن ریزی ستون های بلند با استفاده از پمپ انجام شود. به این صورت که باید لوله پمپ را تا ارتفاع حدود یک متری کف ستون پایین برد و بتن ریزی انجام می شود. همزمان با انجام بتن ریزی ستون، لوله حرکت کرده و بالا می آید.

نکته: بسیار مهم است که ویبره را بیش از ۵ ثانیه در بتن فرو نبرید.

نکته: برای ویبره یک سطح معمولاً نیم متر به نیم متر سطح را ویبره کنید.

 

این مطلب را نیز از دست ندهید: کاربرد بتن اسفنجی

 

نحوه اجرای بتن ریزی ستون

 1. درست کردن بتن

بتن سازی در حال حاضر فقط به صورت بچینگ انجام می شود و سایر روش ها منسوخ شده اند. در روش بچینگ کلیه مواد مورد نیاز و ارائه شده در طرح اختلاط ابلاغی، به صورت جداگانه توزین شده و به ترتیب در میکسر دستگاه بچینگ تخلیه می شود و پس از مدت زمان معینی که با توجه به نوع بتن متفاوت است، مواد در داخل دستگاه توزین می شوند. میکسرهای هدایت شونده به بتن تبدیل می شوند و می توان از آن در قسمت مورد نظر استفاده کرد

2. ریختن بتن در قالب ( مرحله اول )

بهتر است قبل از شروع این مرحله، ابتدا زمینی که بتن باید روی آن ریخته شود و همچنین سطل‌هایی که بتن باید درون آن‌ها ریخته شود تمیز و مقداری با آب خیس شوند. در این مرحله یک نفر در بالای ستون و بر روی یک وسیله بلند می‌ایستد تا بتن آماده شده ای که درون سطل ها ریخته می شود را گرفته و ستون را با بتن پر کند.

نکته: طبق اصول علمی حداکثر ارتفاع ریختن بتن باید 60/1 باشد.

3. ویبره ( مرحله اول )

بعد از پر شدن نیمی از ستون، با استفاده ازدستگاه ویبراتور عملیات ویبره آغاز می شود، بدین صورت که خرطوم دستگاه به داخل بتن فرو می‌رود و بتن به لرزه می افتد. 

نکته: عدم ویبره صحیح یکی از علل مهم کرموشدگی بتن می باشد.

 

4. ریختن بتن ( مرحله دوم )

بعد از پایان مرحله اول ویبره، مجددا بتن ریزی ادامه می باید تا به ارتفاع مشخص شده در نقشه بتن برسد. سوال اینجاست که چگونه مشخص کنیم که تا ارتفاع موردنظر در نقشه بتن بریزیم؟ برای این منظور ارتفاع ستون را روی قالب مشخص کرده و میخی برای نشانه گذاری روی آن می کوبند و تا همان قسمت، بتن ریزی را انجام می دهند.

5. ویبره ( مرحله دوم )
بعد از بتن‌ریزی دوم مجددا ویبره انجام گیرد. بنابراین از قسمتی که قبلا ویبره شده بود تا بالا را ویبره می کنند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که بعد از ویبره کردن، ارتفاع بتن کاهش می یابد. پس بهتر است تا کمی بالاتر از میخ را با بتن پرکرد یا اینکه بعد از ویبره کردن، مجددا کمی بتن درون ستون ریخته شود.

6. چکش زدن به قالب بتن

در حین بتن‌ریزی و همچنین در حین ویبره‌کردن توسط چکش به بدنه قالب ضرباتی وارد می‌شود.

7. شاقول‌کردن قالب

بعد از بتن‌ریزی ستون و ویبره‌کردن ممکن است تراز قالب بتن به علت فشار جانبی ارتعاشات ویبره به هم بخورد، به همین دلیل بعد از اتمام ویبره مرحله دوم، مجددا قالب را شاقول می کنند. بعد از انجام مراحل بالا، بعد از گذشت یک روز، بتن خود را می‌گیرد و باید قالب را جدا کرد. بهتر است برای آب دادن به قالب ها از گونی استفاده شود. گونی به دور ستون پیچیده می شود و با خیس کردن آن، فرآیند عمل آوری بتن انجام می گیرد. آیا می دانید روش های مختلف عمل آوری بتن چیست؟

 

 

نکات مهم در بتن ریزی ستون

1.اگر ارتفاع دیوار یا قالب ستون به میزان قابل توجهی زیاد نباشد، باید از بالای قالب ها بتن ریخته شود.

2. برای تعیین ضخامت لایه های بتنی باید به ابعاد قالب، فاصله میلگردها از یکدیگر، روش فشرده سازی بتن و شکل قالب توجه شود.

3. نکته بسیار مهم در فرآیند بتن ریزی انجام مداوم آن است و زمانی که لایه قبلی هنوز سفت نشده است باید لایه جدید ریخته شود. دلیل این اقدام ایجاد پیوستگی درست بین لایه های بتن ریزی و عدم ایجاد صفحات ضعیف در بتن ریزی ستون می باشد.

 4. فاصله بین لایه های متوالی بتنی در شرایط عادی بتن ریزی نباید بیشتر از نیم ساعت و در شرایط آب و هوای گرم 20 دقیقه باشد. در مورد شرایط بتن ریزی در هوای گرم چه می دانید؟

5. از دیگر نکات مهم در فرایند بتن ریزی ستون، این است که بتن ها تمامی زاویه های قالب و اطراف میلگردها به طور کامل پوشش دهند.

6. اگر ارتفاع ستون زیاد باشد، بتن را در لایه هایی با ضخامت بین 30 تا 50 سانتی متر بریزید.

7. گاهی اوقات، ممکن است از مواد کندکننده گیرش روی سطح بتن استفاده شود تا گیرش آن را به تأخیر بیندازند و با بتن بعدی پیوند خوبی ایجاد کنند. شکر می تواند زمان گیرش بتن را تا چهار ساعت به تاخیر بیاندازد. لایه بعدی بتن باید نازک تر از لایه های قبلی باشد و لرزش باید به لایه های قبلی گسترش یابد.

8. جهت افزایش ارتفاع ستون بتنی باید آرماتورها وصله شوند.

نکته: زمان گیرش بتن در هوای سرد کاهش می یابد و هوای خیلی گرم، زمان گیرش را افزایش می دهد.

 

 ضوابط بتن ریزی ستون ها

 
حداکثر ارتفاع بتن ریزی ستون

بتن ریزی ستون در دو مرحله انجام می شود. حداکثر ارتفاع مجاز بتن ریزی ستون مطابق یا مبحث نهم مقررات ملی ساختمان مصوب 92، 1.2 متر است تا دانه ها از خمیر سیمان جدا نشوند. البته معمولاً این قانون به دلیل اجرایی نبودن رعایت نمی شود زیرا برای بتن ریزی ستون ها معمولاً از پمپ هوایی برای سهولت در جابجایی و توقف بتن ریزی استفاده می شود اما لوله در ابتدای پمپ نمی تواند وارد ستون هایی که دارای سنجاق هستند، بشود بنابراین معمولاً ارتفاع بتن حدوداً 3 متر می شود. این قانون در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان 99 حذف شده است و پیمانکاران باید به گونه ای بتن ریزی ستون را انجام بدهند تا دانه ها از خمیر سیمان جدا نشوند.

 

برای بتن ریزی ستون های بلند کدام روش بتن ریزی ستون بهتر است؟

بهتر است بتن ریزی ستون های بلند را با استفاده از پمپ انجام دهید. به این صورت که باید لوله پمپ را تا ارتفاع حدود یک متری کف ستون پایین برده و بتن ریزی را انجام دهید.

 

حداکثر ارتفاع بتن ریزی ستون چقدر است؟

مطابق یا مبحث نهم مقررات ملی ساختمان مصوب 92، حداکثر ارتفاع بتن ریزی ستون 1.2 متر می باشد تا دانه ها از خمیر سیمان جدا نشوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *