شرکت بتن آماده سنگ شکن غرب

بتن از سیمان، آب و سنگدانه های درشت تشکیل شده است. وقتی با هم مخلوط می شوند، یک ماده ساختمانی ایجاد می کنند که با گذشت زمان سخت می شود. انواع مختلف بتن بر اساس مواد تشکیل دهنده و روش ساخت، کاربردهای مختلفی دارند. تقریباً به هر کجا که نگاه کنید می توانید بتن را پیدا کنید، از جمله ساختمان ها، پل ها، دیوارها، استخرهای شنا، جاده ها، باند فرودگاه ها، کف ها یا حتی یک خانه سیمانی. همه این ساختارها به یک ماده ساخت بشر با فرمول ساده بستگی دارند. همچنین بتن در گریدهای مختلف از جمله عیار معمولی، استاندارد و با مقاومت بالا ساخته می شود.  در ادامه مطلب با انواع بتن و کاربردهای آن آشنا می شوید.

بتن concrete چیست؟

بتن یکی از پرمصرف ترین مصالح در سراسر دنیا می باشد که ویژگی ها و مزایای منحصر بفرد آن، این ماده را به مقاوم ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. به عبارت دیگر بتن محصولی است که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاص به دست می آید و دارای خواص ویژه ای است.

این ماده ترکیبی در حالت عادی به صورت روان می باشد اما به مرور زمان سخت شده و به بدنه ای مستحکم و بادوام تبدیل می شود. در چند سال اخیر به دلیل دوام و طول عمر، دسترسی آسان، شکل پذیری ایده آل، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت فشاری بسیار بالای بتن، تمایل به استفاده از این ماده افزایش یافته است. انتخاب نوع بتن بر اساس ویژگی هایی نظیر دوام، مقاومت گرمایی و شیمیایی، چگالی و کاربرد انجام می شود و برای هر سازه متفاوت، نوع خاصی از بتن به کار می رود.

انواع بتن

1. بتن آماده (Ready Mix Concrete)

بتن آماده یک بتن تخصصی است که بر اساس مشخصات تهیه شده با دقت بسیار بالا در کارخانه بتن آماده می شود. بتن آماده طرح اختلاط بسیار دقیقی دارد و می‌توان هر نوع بتنی را بر اساس مشخصات با حداکثر کیفیت تولید کرد. بتن آماده با کمک کامیون میکسر به محل کار پروژه برده می شود که احتمالا بارها کامیون های حامل بتن را در خیابان و بزرگراه ها دیده اید. کاربرد بتن آماده بسیار زیاد است و می توان برای ساختمان ها، جاده ها، دیوارها و موارد دیگر استفاده کرد. از مزایای بتن آماده می توان به سرعت بالای بتن ریزی و حفظ کیفیت بتن در بالاترین سطح اشاره کرد. خرید بتن آماده مزایای زیادی دارد و می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. 

بتن آماده سنگ شکن غرب بزرگترین کارخانه تولید بتن آماده استاندارد در ایران و خاورمیانه است که از جدیدترین تجهیزات و به روزترین فناوری های روز دنیا برای تولید بتن استفاده می کند. این شرکت با توجه به افزایش مصرف بتن و با به روز شدن تکنولوژی بتن و درخواست بتن ویژه مشتریان، خود را به جدیدترین بچینگ پلانت (برج بتن) با ظرفیت 720 متر مکعب بتن در ساعت مجهز کرده است. شرکت بتن سنگ شکن غرب با ناوگان عظیم حمل و نقل بتن (تراک میکسر) و پمپ های تخلیه بتن، بچینگ پلانت و مجهزترین آزمایشگاه بتن، خدمات شایسته و مناسبی را به مشتریان عزیز خود ارائه می کند.

 

تیم متخصص مشاوران سنگ شکن غرب، آماده ارائه هر گونه خدمات مشاوره در جهت انتخاب نوع بتن مرغوب و ترکیبات آن با توجه به پروژه شما مشتریان عزیز می باشند. برای استعلام قیمت بتن آماده و مشاوره رایگان با شماره 0211771 تماس بگیرید.

 

2. بتن معمولی یا ساده (Plain or Ordinary Concret)

بتن معمولی از رایج ترین انواع بتن است که در ساخت آن از نسبت 1، 2، 4 سیمان، ماسه و سنگدانه ها استفاده می شود. معمولا از این نوع بتن برای سنگفرش پیاده روها یا ساختمان هایی که به مقاومت کششی بالایی نیاز ندارند، استفاده می کنند.  این بتن برای کاربردهای دیگر مناسب نیست زیرا فشارهای بارهای باد یا ارتعاشات ناشی از زلزله را تحمل نمی کند. در سدسازی نیز از بتن ساده یا معمولی استفاده می شود. درجه دوام این نوع بتن بسیار رضایت بخش است.

 

3. بتن سبک (Lightweight Concrete)

بتن سبک هر نوع بتنی است که چگالی آن کمتر از 1920 کیلوگرم بر متر مکعب باشد. بتن سبک با استفاده از سنگدانه های سبک ایجاد می شود. در ترکیبات بتن سبک به جای شن و ماسه از سنگدانه‌های سبک‌تر مانند سنگ‌پا، پوکه معدنی، رس و مواد فرآوری شده ورمیکولیت و پرلیت استفاده می‌شود. سنگدانه ها موادی هستند که وزن مخصوص بتن را کاهش می‌دهند. مهمترین خاصیت آن این است که رسانایی حرارتی بسیار پایینی دارد. بتن‌های سبک برای عایق بندی حرارتی، برای محافظت از سازه‌های فلزی، عرشه‌ های پل با طول طولانی و حتی به عنوان بلوک‌ های ساختمانی نیز استفاده می‌شوند. همچنین به دلیل مقاومت پایین بیشتر برای نماسازی، سقف کاذب و دیوار‌‌های جدا کننده نیز کاربرد دارد. بتن سبک بر اساس چگالی و روش تولید تقسیم بندی می شود.

 

4. بتن آرمه (Reinforced Concrete)

 بتن مسلح یا بتن آرمه به بتن مسلح شده با میلگرد (آرماتور) گفته می شود که به طور گسترده در صنعت و ساخت و ساز مدرن استفاده می گردد. بتن آرمه حاوی میله‌های فولادی، صفحات یا الیافی است که باعث تقویت مصالح می‌شوند. با این کار قابلیت تحمل بار افزایش می یابد، به همین دلیل استفاده از آن در حال حاضر به شدت گسترش پیدا کرده است. در حقیقت این بتن تبدیل به متداول‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز شده است. برای مسلح کردن بتن از شبکه های توری تقویتی، میلگرد های تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی استفاده می گردد. استحکام بتن مسلح با قرار دادن سیم ها، میله های فولادی یا کابل ها در بتن قبل از گیرش آن کمک می کند. این نوع بتن بیشتر استفاده را در احداث ساختمان و دیگر ساختارها دارد.

 

نکته: آرماتور های فولادی مورد استفاده در بتن آرمه به صورت میلگرد یا مش می باشند. نوع میلگرد نیز معمولاً ساده و آج دار است.

5. بتن پیش تنیده (Prestressed Concrete)

بیشتر پروژه‌ های بزرگ از واحد های بتن پیش تنیده استفاده می‌کنند. بتن پیش تنیده با استفاده از تکنیک خاصی ایجاد می شود و مانند بتن مسلح، شامل میله ها یا تاندون ها است. اما این میله ها یا تاندون ها قبل از اجرای واقعی بتن تحت فشار قرار می گیرند.در طول مخلوط کردن و قرار دادن بتن، این میله‌ های کششی محک در محل قرار گرفته و از هر انتهای واحد سازه نگه داشته می‌ شوند. هنگامی که بتن سخت شد، میلگردها تحت فشار قرار می‌گیرند. این فرآیند باعث می شود که بخش پایینی دستگاه در برابر نیروهای کششی قوی تر شود. روند پیش تنیدگی به تجهیزات سنگین و مهارت کار (جک و تجهیزات برای کشش) نیاز دارد. از این رو واحد های پیش تنیدگی در کارخانه ساخته و مونتاژ می‌ شوند. این نوع بتن در کاربرد پل‌ ها، سازه‌ های سنگین و سقف با دهانه‌ های طولانی‌ تری استفاده خواهند شد.

 

6. بتن پیش ساخته (Precast Concrete)

به شکل‌های متنوع بتن گفته می‌شود که برای ساخت آن در کارخانه از قالب‌های مخصوص استفاده می‌شود و به شکل کنترل شده‌ای به عمل می آید. سپس واحدهای بتنی پیش ساخته به محل حمل و مونتاژ می شوند. مزیت استفاده از بتن پیش ساخته مونتاژ سریع و سرعت بالای اجرای آن است. از آنجایی که واحدها در کارخانه تولید می شوند، کیفیت بسیار بالایی دارند. نمونه‌ های واحدهای بتنی پیش ساخته، بلوک‌ های بتنی، واحدهای راه پله، دیوارها و تیرهای پیش ساخته، سقف‌ های بتنی و بسیاری از عناصر دیگر هستند. استفاده از این نوع بتن یک روش مناسب صنعتی برای تولید ساختمان محسوب می‌شود و به‌ طور خاص در پروژه‌های انبوه سازی به عنوان یک روش مطلوب از نظر زمان و هزینه کاربرد دارد.

 

7. بتن با چگالی بالا (High-Density Concrete)

بتن با چگالی بالا بتنی می باشد که چگالی بین 3000 تا 4000 کیلوگرم در متر مکعب است و به آن بتن سنگین نیز گفته می شود که با اهداف بسیار خاصی ساخته می شود . اغلب در ساخت نیروگاه های اتمی استفاده می شود. سنگدانه های سنگین که در ایجاد بتن با چگالی بالا استفاده می شود به سازه در برابر تشعشعات مقاومت می کند.معمولاً از سنگ های خرد شده استفاده می شود. باریت ها، یک ماده بی رنگ یا سفید که از سولفات باریم تشکیل شده و ماده اصلی باریم است، سنگ خرد شده ای است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

نکته: بتن با چگالی بالا نسبت به دگر انواع بتن ها خاصیت محافظت بهتری دارد، به طوری که می تواند از تشعشعات مضر مانند اشعه ایکس، اشعه گاما و نوترون محافظت کند.

 

8. بتن هوادهی شده (Air Entrained Concrete)

بتن هوادهی شده از دیگر انواع بتن محسوب می شود که از ویژگی های برتر این محصول، مقاومت بالای ان در برابر حریق است. از بتن‌ های هوادهی شده در ساخت دیوار، سقف و کف استفاده می‌ شود. در ساخت این بتن از هوا به شکل هزاران ذره توزیع شده یکنواخت استفاده می‌شود و حجم هوا ممکن است بین 3 تا 6 درصد بتن باشد. حفره هوا در بتن با افزودن کف یا عوامل کف کننده گاز حاصل می‌ شود. برخی از نمونه‌ های عوامل هوادهی شامل رزین‌ ها، الکل‌ ها و اسید های چرب هستند. بتن هوادهی شده در برابر پوسته پوسته شدن، تخریب در اثر یخ زدگی و ذوب شدن و سایش مقاومت بیشتری نست به دیگر انواع بتن دارد.

نکته: این کار باید تحت نظارت دقیق مهندسی انجام شود زیرا بتن در محل کار مخلوط شده و ریخته می‌شود. این هوا حدود 3 تا 6 درصد از حجم بتن را کاهش می‌دهد.

 

9. بتن شیشه‌ ای (Glass Concrete)

یکی دیگر از شکل‌های مدرن‌تر بتن، بتن شیشه‌ای است که از شیشه‌های بازیافتی به جای سنگدانه در آن استفاده می‌شود. این فرم از بتن زمانی استفاده می شود که جذابیت زیبایی یک عنصر مهم در طراحی بتن باشد. از ویژگی‌های این نوع بتن می‌توان به دوام طولانی مدت، ظاهر زیبا و شیک و عایق حرارت بودن اشاره کرد.

 

 

10. بتن سریع سخت شونده (Rapid Hardening Concrete)

برای سخت شدن این نوع بتن‌‌ها فقط چند ساعت زمان نیاز است و در مدت زمان کوتاهی مقاومت خود را به دست می‌آورد. در راه سازی، ترمیم جاده‌ها و پروژه‌هایی که نیاز به ساخت سریع سازه باشد از این نوع بتن استفاده می‌شود.

 

11. بتن متراکم غلتکی (Roller Compacted Concrete)

بتن غلطکی یا Rcc نوعی بتن است که بیشتر به عنوان ماده پر کننده استفاده می‌شود و با کمک تجهیزات حرکت دهنده زمین مانند غلتک‌ های سنگین فشرده سازی می‌شود. این بتن عمدتاً در حفاری استفاده می‌ شود. این بتن دارای مقدار سیمان کمی است. پس از تراکم، این بتن چگالی بالایی را ایجاد می‌ کند و در نهایت به یک بلوک یکپارچه قوی تبدیل می‌ شود. این نوع بتن مقاومت بالایی ندارد و جزء بتن‌های ضعیفی محسوب می‌شود که با کمک وسایل سنگین مانند غلتک‌ ها متراکم می‌شوند.

 

12. بتن متخلخل (Pervious Concrete)

بتن متخلخل pc یکی از متداول‌ترین انواع بتن است که به گونه ای طراحی شده تا بتواند آب را از خود عبور دهد. این ویژگی، بتن متخلخل را به گزینه ای عالی برای مقابله با مشکلات رواناب طوفان و استخرهای آب و گودال‌ها در مسیرهای جاده یا باند فرودگاه تبدیل کرده است. این بتن از مخلوط سیمان، آب و سنگدانه‌های درشت تشکیل شده است. این بتن فاقد ماسه است تا بتواند ساختار متخلخل در مقیاس باز را ایجاد کند. این مهم اجازه می‌دهد آب به راحتی از لایه‌ها عبور کند.
نکته: پروژه‌هایی که از بتن متخلخل استفاده می‌کنند، مشکلات کمتری در زمینه هیدروپلانینگ، اسپری لاستیک و انباشت برف دارند.
 

13. بتن خود متراکم (Self-Consolidating Concrete)

بتن خود متراکم یا scc به بتنی گفته می‌شود که خود به خود و بدون نیاز انجام به هیچ گونه عملیاتی و صرفا به وسیله وزن خود متراکم می‌شود و به دلیل روان بودن بالا نیازی به لرزش و یا ویبره ندارد. این نوع از بتن از قابلیت کارپذیری بالاتری برخوردار است و به دلیل کارایی بیشتر، بتن روان نیز نامیده می‌شود. مناطقی که در آن آرماتور با سایز بالا وجود دارد، بتن خود متراکم بهترین عملکرد را دارد.

 

14. بتن هوشمند (Smart concrete)

این فناوری بتن آینده است. روشی متفاوت برای نظارت بر وضعیت سازه های بتن مسلح ارائه می دهد. الیاف کربن کوتاه با استفاده از میکسر معمولی به بتن اضافه می شود. این امر بر مقاومت الکتریکی بتن در هنگام مواجهه با تنش تأثیر می گذارد. از این نوع بتن می توان برای تشخیص مشکلات احتمالی قبل از شکست بتن استفاده کرد. این روش بسیار خوب است زیرا عیب‌های ریز ساختاری را تشخیص می‌دهد. گرچه هنوز به طور گسترده در تمام جهان استفاده نمی‌شود! اما نوید دهنده مصالح ساختمانی آینده برای شهرهایی است که با خطر زلزله مواجه هستند.
 

15. بتن پمپ شده (Pumped Concrete)

بتن پمپی بهترین گزینه برای ساختمان‌ های بلند مرتبه محسوب می‌شود که انتقال بتن بدون پمپ، کار ساده‌ ای نیست. بتنی که برای پمپاژ استفاده شود، باید کارآیی کافی داشته باشد تا به راحتی از طریق لوله به محل پروژه منتقل شود. لوله مورد استفاده سفت و محکم یا یک شلنگ انعطاف پذیری خواهد بود که بتن را به منطقه مورد نظر تخلیه می‌کند. هرچه مواد ریزتر باشند، تخلیه این بتن آسان‌ تر خواهد بود. درجه بندی سنگدانه درشت استفاده شده، باید ماهیت پیوسته ای داشته باشد.
 

16. بتن توانمند  (High-Performance Concrete)

بتن توانمند ( H.P.C ) به بتنی گفته می شود که علاوه بر مقاومت بالا از دوام بالایی نیز برخوردار است  و در پل ها، سد ها، سازه های ویژه … کاربرد دارد. بتن توانمند ( HPC ) عامل اصلی کاهش تخلخل در بتن می شود و فضاهای ارتباطی مویینه را قطع می کند که این عوامل خود باعث کاهش نفوذ پذیری میشود. همچنین لازم به ذکر است  بتن توانمند به بهبود پایداری حجمی بتن بسیار کمک می کند.
بتن های HPC با دوام بالا باعث صرفه جویی در مصالح مصرفی و هزینه دراز مدت می گرددن؛ البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هر بتن HSC یک بتن HPC است؛ ولی عکس آن صادق نمی باشد.
 

17. بتن پر مقاومت (HSC)

 این بتن با مقاومت فشاری بیش از 40 مگاپاسکال یکی از بتن های خاص در صنعت ساختمان سازی می باشد. در ساخت انواع بتن پر مقاومت از سیمان ویژه استفاده می شود تا با افزایش چسبندگی سیمان، مقاومت فشاری مخلوط بتنی افزایش یابد. تولید این نوع بتن مستلزم کنترل کیفی دقیق و دقت بالا در انتخاب مواد و نسبت آنها (روان کننده ها، مواد افزودنی معدنی، نوع و اندازه سنگدانه ها و …) است. از این مخلوط بتنی به دلیل مقاومت فشاری بالا در پی پل ها و برج ها، سازه های ساحلی، بزرگراه ها و … استفاده می شود.

 

18. بتن حجمی (Volumetric Concrete)

این بتن به عنوان جایگزینی برای بتن آماده برای رفع مشکل فواصل طولانی بین کارخانه بتن و محل پروژه ایجاد شده است.وقتی سازنده به دو نوع مختلف مخلوط بتن در یک مکان نیاز دارد، بتن حجمی بسیار مفید خواهد بود. برای حمل این نوع بتن به کامیون های تخصصی معروف با نام تراک میکسر نیاز است.
این کامیون های تخصصی حاوی تمام مواد تشکیل دهنده بتن مورد نیاز (ماسه، سنگدانه، سیمان، مواد افزودنی و آب) هستند. میکسرهای حجمی سیار انعطاف پذیری را برای تولید بتن در محل در هر مقدار و بدون ضایعات فراهم می کند. آنها همچنین بتن را با هر اسلامپ یا نسبت آب به سیمان مشخص تولید می کنند. مخلوط ها و درجه ها را می توان بین کارها، یا حتی در حین کار، در صورت لزوم، به سادگی با تنظیم کنترل های تناسب دستگاه تغییر داد. در مکان‌های بزرگ، سازه‌های زیرزمینی و چندین پروژه که به انواع مختلف بتن نیاز است، بتن حجمی کاربرد بسیاری دارد.

 

19. بتن آسفالتی (Asphalt Concrete)

بتن آسفالتی مخلوطی از سنگدانه‌ ها و آسفالت‌ ها است بیشتر به عنوان “آسفالت” یا “تاپ سیاه” شناخته می شود و معمولاً برای سطح جاده‌ ها، پارکینگ‌ ها، فرودگاه‌ ها و همچنین هسته سد های خاکریز استفاده می‌ شود. آسفالت به دوام، کارآیی، مقاومت در برابر لغزش، پایداری، مقاومت در برابر خستگی، انعطاف پذیری و عدم نفوذپذیری معروف است.
 

20. بتن سنگ آهکی (Limecrete)

بتن سنگ آهکی از انواع بتن به شمار می رود که سیمان در آن با آهک جایگزین می‌ شود. بتن آهک مخلوط ترکیبی است که از آهک به عنوان ماده اتصال دهنده ، ماسه به عنوان سنگ‌ دانه‌های ریز و شن به عنوان سنگ ‌دانه ‌های درشت با نسبت مناسبی تشکیل شده است. نسبت مخلوط بتن آهک به نوع ساخت و ساز بستگی دارد ولی به‌طور کلی نسبت 1:2:3 (نسبت 1 به 2 به 3) به ترتیب برای آهک ، ماسه و سنگ‌دانه ‌های درشت جهت تولید بتن آهک در نظر گرفته می‌شود. کاربرد اصلی این محصول در کف، گنبد و همچنین طاق است. آهک برخلاف سیمان فواید زیادی برای محیط زیست و سلامتی دارد. این بتن محصول تجدید پذیری است و همچنین به راحتی تمیز می‌شود.

 

21. بتن مکیده یا بی‌ هوا (Vacuum Concrete)

تمام آب مورد استفاده در اختلاط بتن برای هیدراتاسیون مورد نیاز نیست. بنابراین حذف آب اضافی قبل از سخت شدن باعث بهبود مقاومت بتن می شود. بتن  مکیده نوعی بتن است که در آن آب اضافی برای بهبود مقاومت بتن حذف می شود. آب اضافی با کمک پمپ مکش از بتن خارج می‌شود. به همین دلیل به آن بتن مکیده گفته می‌شود.این روش برای دستیابی به مقاومت بتن در روزهای اول استفاده می‌شود. در مدت 10 روز در مقایسه با 28 روز بتن معمولی به مقاومت فشاری می‌رسد.

 

بتن از چه موادی ساخته شده است؟

1. سیمان

یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده بتن، ملات سیمان می باشد که سیمان پرتلند از جمله پرکاربردترین نوع سیمان برای تولید بتن محسوب می شود. ترکیب سیمان با آب، ماده ای چسبنده به وجود می آورد که سنگدانه ها و ماسه را به یکدیگر می چسباند.

2. آب

آب از دیگر مواد تشکیل دهنده بتن است. هنگامی که آب با سیمان ترکیب می شود، با ایجاد فرآیند  هیدراتاسیون باعث سفت و سخت شدن مخلوط بتن می گردد. درواقع مخلوط آب و سیمان حفره های بین سنگدانه ها را پر می کند و آن ها را به یکدیگر می چسباند. البته کیفیت آب در بتن اهمیت زیادی دارد زیرا استفاده از آب نامناسب ممکن است روی مقاومت بتن اثر نامطلوب گذاشته و باعث ایجاد لکه‌ هایی در سطح بتن و حتی زنگ زدن آرماتور بشود.

نکته: مناسب ترین آب در اکثر اختلاط‌ ها، آب نوشیدنی است. البته معیار انتخاب تنها قابل آشامیدنی بودن اب نیست بلکه طبق یک قاعده کلی هر آبی که ph (درجه اسیدیته) آن بین 6 الی 8 بوده و طعم شوری نداشته باشد می ‌تواند برای بتن مصرف شود.

3. سنگدانه ها

سنگدانه ها، بیشترین سهم و نقش پر رنگی در ساخت بتن را دارا می باشند. سنگدانه ها در حدود 70 درصد مخلوط بتن را تشکیل می دهند که شامل ماسه، شن درشت و سنگ های خرد شده نظیر خرده سنگ های گرانیت و یا آهک می باشند. مقدار آب و سیمان مورد نیاز برای تولید بتن بر اساس اندازه سنگدانه ها تعیین می شود. اگر در تهیعه بتن از سنگدانه های بزرگ استفاده شود، برای پر کردن فضای بین انها از سنگدانه های ریزتر استفاده می گردد. امروزه سنگدانه های بازیافتی، جایگزینی مناسب برای سنگدانه های طبیعی هستند. سنگدانه های بازیافتی از تخریب، ساخت و ساز و یا حفاری ها حاصل می شوند.

نکته: با انتخاب سنگدانه هایی که اندازه های متفاوتی دارند می توان استفاده از ملات را کاهش داد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و منجر به کاهش قیمت بتن می شود.

 

کاربرد بتن چیست؟

1. ساختمان سازی

 یک از بیشترین کاربردهای بتن در ساختمان سازی است. این ماده فوق العاده با دوام و محکم است و امنیت و استحکام ساختمان های بتنی را افزایش می دهد. همچنین بتن به کنترل گرما و کاهش انرژی مصرفی کمک می کند و استفاده از آن نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد.

2. پل های بتنی

یکی دیگر از کاربرد های بتن، استفاده از این ماده پرمصرف در ساخت پل می باشد. از آنجا که برای ساخت پل ها به مصالح بسیار بادوام نیاز است، بتن با کارایی بالا (hpc) بهترین انتخاب برای این کار است زیرا علاوه بر استحکام نیاز به نگهداری بسیار کمی نیز دارد. این نوع بتن آنقدر قوی است که پل هایی که با آن ساخته می شوند، شاید بیشتر از یک قرن دوام بیاورند.

3. خیابان و جاده ها

بتن به دلیل ویژگی های منحصر به فردی مانند دوام عالی، ایمنی و بازتاب بهتر نور در شب، بهترین گزینه برای پوشش جاده ها و خیابان محسوب می شود. خوب است بدانید روکش های بتنی روی جاده ها 20 تا 30 سال دوام می آورند و در مقایسه با آسفالت کمتر تغییر شکل می دهند.

نکته: بتن نسبت به آسفالت به دلیل رنگ روشن تر، معمولا 33 تا 50 درصد بیشتر نور را منعکس می کند.

 

4. آب گذرها و فاضلابها

5. سدهای بتنی

6. ساخت و سازه های دریایی

7. تونل های زیرزمینی

8. استفاده از بتن به عنوان خاکریز

 

بتن چیست؟

بتن یکی از متداول ترین و پرمصرف ترین مصالح در سراسر دنیا می باشد که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاص به دست می آید و دارای خواص ویژه ای است.

 

بتن از چه موادی ساخته شده است؟

مواد تشکیل دهنده بتن شامل آب، سیمان (پرتلند) و سنگدانه ها می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *