بتن آماده چیست و چه کاربردی دارد؟انواع، مزایا و معایب بتن آماده چیست؟ آیا می خواهید در مورد این مقاله بیشتر بدانید؟ بتن پربازده ترین ماده صنعتی در جهان است که انواع و اقسام مختلفی دارد. ترکیبات بتن آماده شامل مواد سیمانی، آب، سنگدانه (معمولا شن و ماسه یا سنگ شکسته) می باشد. این مواد به نسبت معینی با هم مخلوط می شوند. به این مقدار مشخص، طرح اختلاط گفته می شود که بر اساس فرمول ها و محاسبات تعیین می شود. اندازه ذرات ماسه و میزان آب و سیمان می تواند مقاومت های متفاوتی داشته باشد و بسته به کاربرد و هدف مورد نظر در مکان های مختلف قابل استفاده است.

 

 

بتن آماده چیست؟

بتن آماده با ارزش ترین ماده ساختمانی است که در کارخانه سیمان توسط دستگاههای پیشرفته ای با نام بچینگ بر اساس مشخصات استاندارد مورد نیاز تولید می شود. ترکیبات بتن آماده به نسبت مورد نظر در کارخانه با هم مخلوط می شوند و سپس، بتن مخلوط آماده از طریق کامیون های میکسر بتن به محل کار منتقل می شود. اصطلاحات بتن و سیمان اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، این دو محصول یکسان نیستند. سیمان جزء اصلی بتن سازی است و به عنوان چسبنده عمل می کند. سیمان پرتلند رایج ترین سیمانی است که در ساخت بتن آماده استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده بتن شامل شن، ماسه، سیمان و آب است و استحکام و دوام بتن عمدتاً با نسبت مواد تشکیل دهنده تعیین می شود. هر مکعب از بتن معمولاً به صورت سفارشی ساخته می شود تا نیازهای خاص پیمانکار را برآورده کند. بنابراین اطمینان از انجام تحقیقات مناسب و برقراری ارتباط مستقیم با کارخانه ضروری در هنگام خرید بتن آماده است تا مطمئن شوید که ترکیب کامل را به دست می آورید.

 

نحوه تولید و انتقال بتن آماده

تولید بتن آماده به دو روش متفاوت انجام می گیرد. در روش اول ساخت بتن آماده، تمامی مواد تشکیل دهنده نوع تعیین شده بتن با هم مخلوط و در مقادیر مشخص در کارگاه یا کارخانه تهیه می شود. محصول نهایی پس از طی مراحل تولید توسط ماشین آلات مخصوص به محل مورد نظر حمل می شود. در روش دوم اما تمامی ترکیبات بتنی پس از اندازه گیری های دقیق به کامیون های مخصوص منتقل شده و سپس به کارگاه پروژه ارسال می شود. استفاده از روش دوم در تولید بتن آماده بهتر است زیرا در این روش اگر استفاده از بتن با تاخیر همراه شود، بتن آماده کیفیت خود را از دست نمی دهد و قابل استفاده خواهد بود، اما  فراموش نکنید در استفاده از این روش، ما با محدودیت حجم بتن روبرو هستیم. 

 

فرآیند و مراحل ساخت بتن آماده

تهیه ماسه، شن و سیمان

 ماسه، سیمان پرتلند و سنگ از ترکیبات اصلی ساخت بتن آماده می باشد و بنابراین لازم است تا در اولین گام، محصولاتی با کیفیت و استاندارد مناسب تهیه کنیم.

نکته: برای تولید بتن باید سیمان پرتلند را به صورت فله‌ای از کارخانه سیمان تهیه کنید زیرا نوع سیمان تاثیر بسزایی در میزان استحکام و مقاومت انواع بتن دارد.

 

ترکیب ماسه با سیمان

 در این مرحله ماسه سنگ و سیمان توسط نوار نقاله به مخزنی منتقل می‌شوند که درون آن یک میکسر قرار دارد. میکسر ماسه سنگ و سیمان را با یکدیگر ترکیب کرده و یک ترکیب یکنواخت به وجود می‌آید.

نکته: بسته به سایز ماسه سنگ و بتن سفارشی مشتری، زمان اختلاط این دو متفاوت است و این زمان توسط مسئول فنی تعیین می شود.

 

تخلیه ترکیب ماسه و سیمان

پس از مدت زمان مشخصی برای اختلاط، مواد باید توسط قیف به نوار پلاستیکی منتقل شود. اندازه قیف با توجه به اندازه مخزن و حجم بتن قابل تغییر است.

نکته: با انتقال مواد از مخزن به نوار پلاستیکی می توان از هدر رفتن آن جلوگیری کرد.

 

 انتقال ترکیب اولیه به مخزن اصلی

 این مرحله را به عنوان مهمترین مرحله تولید بتن آماده نام می برند. در اینجا مواد اولیه منتقل شده به نوار پلاستیکی از مخزن اختلاط، با یک حرکت چرخشی به مخزن اصلی منتقل می شوند.

نکته: برای بالا بردن کیفیت بتن باید مواد کمتری به داخل مخزن ریخته شود.

 

 اضافه کردن آب و دیگر مواد افزودنی

 خوب است بدانید مخازن آب مستقیماً به مخازن اصلی و میکسر‌ها متصل هستند و همچنین مواد افزودنی نیز با توجه تشخیص مسئول فنی به ترکیبات بتن اضافه می‌شوند.

 

 اختلاط بتن

در این مرحله که فرایند تولید بتن اماده به پایان می رسد، آب و مواد افزودنی از یک طرف و مصالح از طرف دیگر وارد مخزن اصلی و میکسر کارخانه شده و با یکدیگر کاملاً مخلوط می‌شوند.

نکته: حجم مخزن نشان دهنده توانایی کارخانه در تولید بتن است. هر چه مخزن بزرگتر باشد، مسلما کارخانه قادر به پاسخگویی به مشتریان بیشتری خواهد بود.

 

 انتقال بتن به تانکر میکسر برای انتقال به محل پروژه

 با تایید بتن توسط کارشناسان کنترل کیفیت عملا فرآیند تولید بتن به پایان رسیده و باید به محل پروژه منتقل شود. تانکرهای میکسر برای انتقال بتن به محل پروژه مورد نیاز هستند. این میکسرها حجم های مختلفی دارند که با توجه به میزان بتن، تانکر مناسب انتخاب می شود.

نکته: کیفیت بتن نیز با گذشت زمان کاهش می یابد، بنابراین کارخانه های بتن آماده در فواصل زمانی معین وضعیت بتن را بررسی می کنند تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنند.

 

کاربرد بتن آماده

بتن های آماده با توجه به مقاومت و عیاری که دارند در قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربرد های بتن و جاهایی که از بتن استفاده می شود می توان موارد زیر را نام برد: 

  1. تیر و ستون ساختمان های بتنی
  2. پی ساختمان
  3. دیوار های برشی بتنی
  4. کف سازی
  5. سد سازی
  6. دیوارهای بتنی حایل
  7. ساخت تونل ها
  8. مراکز امنیتی و…

 

انواع بتن آماده

بتن آماده از نوع استاندارد

 این نوع بتن درواقع ساده‌ترین و درعین‌حال پرکاربردترین نوع بتون آماده است که از مواد ساده و اصلی بتن ساخته می‌شود. در بتن آماده استاندارد اهمیت استفاده از شن و ماسه مناسب، سیمان با کیفیت، طرح اختلاط مهندسی شده و موارد دیگر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش طول عمر ساختمان و بهره وری مناسب از مصالح ساختمانی شود. بتن آماده استاندارد به دلیل انعطاف‌پذیری در طراحی، کاربرد گسترده‌های در بخش‌های مختلف ساختمانی دارد.

 

بتن آماده تقویت شده با فیبر

بتن تقویت شده با فیبر (FRC) محصولی است که حاوی مواد فیبری می باشد. این بتن شامل الیاف گسسته کوتاه است که به طور یکنواخت توزیع شده و به صورت تصادفی جهت گیری می شوند. الیاف شامل الیاف فولادی، الیاف شیشه ای، الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی هستند – هر کدام از این الیافها ویژگی های متفاوتی به بتن می دهند. علاوه بر این ، پارامتر های بتن با الیاف با بتن های مختلف، نوع الیاف، هندسه، توزیع، جهت گیری و تراکم الیاف تغییر می کند. این نوع بتن مقاومت ساختاری بتن را افزایش می‌دهند که از مزایای آن محسوب می شود. همچنین از بتن تقویت شده با فیبر برای جلوگیری از نفوذ پذیری بالا استفاده می شود.

 

 

بتن آماده متراکم

بتن متراکم یا غلتکی با چگالی بسیار بالا و فشار بالا تولید می شود و میزان آب آن بسیار کم است. بتن RCC عمدتاً در ساخت پل ها و سازه های عظیم استفاده می شود و سخت تر از بتن معمولی است. شکل گیری این نوع بتن بسیار دشوار است.

بتن آماده خود تراکم

 نوعی بتن با روانی بالا و بدون جمع شدگی است که با ریخته شدن در محل، به خوبی تمامی فضاهای خالی را پر کرده و بدون نیاز به هیچ گونه فشار مکانیکی، به صورت خود به خود متراکم می‌شود. روانی و به تبع آن، اسلامپ بتن خود تراکم بسیار بالاست و طبق استانداردها بین 455 تا 810 میلی‌متر است که بنا به نیاز پروژه، در مورد اسلامپ آن تصمیم گیری می‌شود. ویسکوزیته‌ی بتن خود تراکم، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع بتن است که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی از این ویژگی خاص استفاده می‌شود.
بتن‌ریزی در هنگامی که از بتن خود تراکم استفاده می‌شود، بسیار آسان‌تر است و نیازی به ویبراسیون و فشرده کردن بتن وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های بتن‌ریزی کاهش یابند. هم چنین بدون نیاز به هیچ گونه عملیات خاصی، سطوح خارجی این نوع بتن صاف و صیقلی رقم می‌خورد. روانی و کارایی بالای بتن خود تراکم باعث شده تا بتوان اشکال هندسی مختلف که ساخت آن‌ها با بتن معمولی ممکن نیست را شکل داد. مشخص است که کارایی بالا، قابلیت پمپاژ بتن را نیز افزایش می‌دهد.

بتن معماری و تزئین

بتن معماری به بتنی اطلاق می شود که در عین حال که ظاهر زیبایی به ساختمان ارائه می دهد، عملکردی سازه ای نیز دارد. این نوع بتن اماده بیشتر در ساخت قطعات ساختاری استفاده می‌شود. در سال های اخیر روش های مختلفی برای طراحی معماری و دکوراسیون ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است که نیاز به نوع خاص و نرم بتن دارد. از این نوع بتن در اطراف استخرها، پیاده روها و ورودی ها استفاده می شود. تکنیک های حکاکی را می توان بر روی سطوح بتنی معماری و تزئینی نیز به کار برد.

بتن آماده از نوع سیال

این نوع بتن آماده بیشتر برای درزگیری و تعمیر بخش‌هایی مانند لوله‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود.

 

مزایای بتن آماده

  1. دسترسی آسان و راحت از مهمترین مزایای بتن اماده می باشد. بتن های اماده بر خلاف بتن های دست ساز که باید جایی نزدیک در محل تولید شوند تا بتوان از آنها بهره برد در کارخانه های مخصوص آماده شده و توسط ماشین های میکسر به راحتی به محل پروژه منتقل می شوند.
  2. افزایش سرعت بتن ریزی از دیگر مزایای بتن اماده می باشد. سرعت در عملیات ساختمان سازی به خصوص در پروژه‌های بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است.
  3. کیفیت بهتر بتن های آماده نسبت به بتن های عادی اثبات شده است. خوب است بدانید که بتن آماده تحت معیارهای تعیین شده و استاندارد های بین المللی تولید می شوند.
  4. صرفه جویی اقتصادی از دیگر مزایای بتن آماده است که این ویژگی برای مدیران پروژه های ساختمانی بسیار مهم است. شما به عنوان مشتری با استفاده از این محصول به دلیل نیاز به نصب آسان آن می توانید بسیاری از هزینه های حمل ونقل و نصب را کاهش بدهید. علاوه بر این استفاده از بهترین استاندارد ها در تولید این نوع از فرآورده های بتنی می تواند خیال شما را از کیفیت مناسب آن راحت کند و این به معنی نیاز کمتر این بتن آماده به نگه داری و تعمیر های پی در پی خواهد بود.
  5. بتن آماده به طور کلی جزو محصولات محکم و با استقامت به شمار می رود که استفاده از آن می تواند امنیت ساختمان را در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله افزایش بدهد. در تهیه بتن آماده از ترکیبات و مواد افزودنی خاصی بهره می‌برند که نقش مهمی در بهبود کیفیت بتن ایفا می‌کنند. از این رو بتن آماده مقاومت سازه را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.
  6. در تهیه بتن آماده مصرف سیمان کاهش می یابد. رسیدگی بهتر و عملیات صحیح مخلوط کردن در فرآیند ساخت بتن آماده باعث کاهش مصرف ۱۰ تا ۱۲ درصدی سیمان می شود. استفاده از مواد افزودنی و دیگر مواد سیمانی هم به کاهش مصرف میزان سیمان کمک خواهد کرد که همه این عوامل باعث کاهش قیمت بتن آماده می شود.
  7. ساخت بتن آماده به نیروی انسانی کمتری وابسته است و از این رو احتمال خطاهای انسانی کاهش می یابد..

معایب بتن آماده

انتخاب کارخانه بتن نا معتبر

از آنجاکه تولید بتن آماده در یک کارگاه دیگر و اغلب به دور از نظارت شخص کارفرما و پیمانکار ساخته می‌شود؛ بنابراین باید در انتخاب کارخانه بتن آماده بیشتر دقت کرد. بهتر است قبل از سفارش بتن، به چند کارخانه بتن سر بزنید و از نزدیک دیدن کنید و سپس با مقایسه قیمت و خدمات، بهترین کارخانه را انتخاب کنید.

 

زمان انتقال بتن آماده به محل ساخت و ساز

در یک ایستگاه تولید بتن، مواد با هم ترکیب می شوند و زمانی که آب به سیمان پورتلند می رسد، فرایند هیدراتاسیون شروع می شود، بنابراین زمان مورد نیاز برای انتقال بتن از کارخانه به محل ساخت و ساز برای مسافت های طولانی تر، زمانی بحرانی می باشد. مدت زمان حمل بتن تا محل پروژه تاثیر بسیار مهمی در کیفیت نهایی بتن دارد. از این رو باید در ترکیب و انتخاب مواد افزودنی بسیار دقت شود. هر نوع کوتاهی می‌تواند هزینه‌های زیادی را به هر دو طرف اعمال کند.

نکته: برای مسیرهای طولانی می توان به مخلوط بتن آماده مواد افزودنی، کند کننده ها و خاکستر بادی اضافه کرد تا فرآیند هیدراتاسیون را آهسته تر کرد که اجازه می دهد زمان حمل و نقل طولانی تر باشد.

نکته: زمان گیرش اولیه بتن دقیقا لحظه ای می باشد که بتن شروع به سخت شدن می‌کند. 

 

ترک خوردگی و انقباض بتن آماده

زمانی که بتن خیس می شود، منقبض خواهد شد. بتن می تواند در طول یک سطح 10 فوتی (3.05 متر)، 1.16 اینچ (1.59 میلی متر) منقبض شود. این مسئله باعث ایجاد تنش در داخل بتن می شود و باید توسط مهندسین و متخصصانی که با بتن آماده سروکار دارند، مورد توجه قرار گیرد.

 

 


بتن آماده چیست؟

بتن آماده با ارزش ترین ماده ساختمانی است که در کارخانه سیمان توسط دستگاههای پیشرفته ای با نام بچینگ بر اساس مشخصات استاندارد مورد نیاز تولید شده و سپس توسط کامیون یا میکسر به محل کار ارسال می شود.

 

کاربرد بتن آماده چیست؟

بتن های آماده با توجه به مقاومت و عیاری که دارند در قسمت های مختلفی مانند تیر و ستون های ساختمانی، پی ساختمان، دیوارهای برشی بتن، کف سازی، سد سازی و …مورد استفاده قرار می گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *