بتن ریزی در هوای بارانی امکان پذیر است، اگرچه توصیه نمی شود. باران چالش‌هایی را به همراه دارد. متأسفانه، با ورود به فصل بهار، آب و هوای مرطوب و باران های پایه بیشتر می شوند و علی‌رغم فناوری‌های مدرن پیش‌بینی آب و هوا و نقشه‌های راداری، یک بارش باران غیرمنتظره می‌تواند بدون هشدار به خصوص در مرطوب‌ترین ماه‌های سال ایجاد شود. اگر باران پیش بینی می شود، باید بتن ریزی پروژه های بزرگ را تا بهبود شرایط به تعویق بیندازید. حتی اگر باران پیش‌بینی نشده باشد، همیشه باید آماده باشید که بتن را با یک برزنت یا ورقه پلاستیکی بپوشانید. مطمئن شوید که لبه ها را ببندید تا آب باران نتواند از زیر آن نفوذ کند. بتن ریزی در باران می تواند استحکام و مقاومت فشاری بتن را به خطر بیندازد اگر احتیاطات لازم را انجام ندهید.

 

 

بتن ریزی در هوای بارانی

همانطور که می دانید، آب تنها یکی از چندین ماده حیاتی در مخلوط بتن است اما مقدار آن برای اطمینان از ماندگاری محصول نهایی به اندازه دلخواه و کاملا تعیین شده می باشد. اما اگر این مقدار آب کمتر یا بیشتر شود، می تواند مقاومت و دوام بتن را تحت تاثیر قرار بدهد. بارندگی در طول بتن ریزی باعث افزایش نسبت آب به سیمان در ملات بتن آماده می شود. شن و ماسه و سنگدانه ها در باران خیس می شوند که این امر باعث افزایش محتوای آب بتن نیز می شود. اگرچه نسبت آب به سیمان باعث افزایش عملکرد و کارایی بتن می شود، اما در نهایت مقاومت آن را به شدت کاهش می دهد. افزایش نسبت آب به سیمان به میزان یک دهم، مقاومت مخلوط بتن را تا 5 درصد کاهش می دهد. بنابراین در هر صورت باید از آب اضافی خودداری شود. اما این بدان معنا نیست که در روزهای بارانی نمی توان بتن ریزی انجام داد.

 

این مطلب را از دست ندهید: روش های مختلف عمل آوری بتن چیست؟

 

تاثیر زمان بارندگی بر بتن ریزی در هوای بارانی

بتن ریزی دارای 3 مرحله اساسی است که بارش باران بر هر یک از این مراحل که پیش از گیرش اولیه بتن ( گیرش بتن چیست )، بین زمان گیرش اولیه و نهایی بتن ( از 30 دقیقه تا قبل از 600 دقیقه ) و پس از گیرش نهایی، تاثیرات متفاوتی به جا می گذارد که در ادامه مفصل تر به آن می پردازیم.

 

1. تاثیر بارندگی پیش از گیرش اولیه بتن

زمان گیرش اولیه بتن 30 دقیقه است. در این شرایط، باران باعث افزایش نسبت آب به سیمان شده و از این رو منجر به آب افتادگی بتن می‌شود. همچنین باران ذرات ریز سیمان را شسته و باعث به هم خوردن زمان گیرش اولیه بتن می‌شود. در این حالت، لایه‎‌ای از دوغاب سیمانی در بالای مخلوط بتنی تشکیل می شود. این باعث پایین آمدن سنگدانه‌ها و عدم ایجاد مخلوطی همگن می‌شود. همچنین ترک‌های انقباضی در سطح بتن خشک شده به وفور دیده خواهد شد که نشان از مقاومت پایین بتن دارد.

 

2. تاثیر بارندگی بین زمان گیرش اولیه و ثانویه بتن ( از 30 دقیقه تا قبل از 60 دقیقه )

شروع بارش باران پس از گیرش اولیه (30 دقیقه) و قبل از گیرش نهایی بتن (60 دقیقه) بر روی بتن ریزی تاثیر نمی گذارد. زیرا گیرش اولیه انجام شده است و بتن در این حالت خیلی تازه نیست و حالت ژله ای دارد به این معنا که انگشت شما در تماس با بتن فقط اثر کمی را به جای می گذارد و به داخل بتن فرو نمی رود. هرچند که قطرات باران روی سطح دیده می شود اما بر روی مقاومت نهایی بتن بی تاثیر است. گاهی اوقات، باران های شدید یا ایجاد سوراخ های داخلی در بتن ممکن است باعث شود که بارندگی بر لایه های بالایی بتن تأثیر بگذارد.
 

3. تاثیر بارندگی پس از گیرش نهایی بتنی

اگر بعد از زمان گیرش نهایی باران ببارد بر روی فرآیند بتن ریزی تاثیر نمی گذارد. زیرا در این مرحله بتن سخت شده و لمس انگشت شما بر روی آن هیچ اثری به جای نمی گذارد. حتی می توانیم بگوییم که باران کم به عمل آوری بتن کمک کرده و باعث افزایش مقاومت بتن می شود. آب دادن به بتن بعد از بتن ریزی، یکی از روش‌های رایج عمل آوری است که بارش باران این فرآیند را آسانتر می‌کند. اما بارش شدید باران ممکن است باعث تخریب سطح بتن شود که برای جلوگیری از آن می توانید چند پوشش پلاستیکی را در نزدیکی محل آماده کرده و آن‌ها را در حین عمل آوری بر روی بتن کشید.

 

نکات مهم در بتن ریزی در هوای بارانی و سرد

1. در صورت امکان، پیش بینی آب و هوا را برای منطقه ای که در آن کار می کنید بررسی کنید. اگر باران پیش بینی شده است، اگر برنامه ریزی شما اجازه می دهد، باید بتن ریزی را به تعویق بیندازید. مطمئن شوید که وقتی بتوانید بتن خود را بریزید، بهترین شرایط برای خشک شدن و سخت شدن به آن داده می شود.

2. حتی اگر بارش باران پیش بینی نشده است برای اطمینان چند ورقه پلاستیکی صنعتی به همراه داشته باشید تا  اگر به طور کاملا غیر منتظره باران بارید بتوانید از آنها برای محافظت از سطح بتن تازه ریخته شده استفاده کنید.

3. هرگز بتن را در حفره های پر از آب یا روی سطوح بسیار مرطوب نریزید، زیرا بتن رطوبت را جذب می کند و در معرض خطر قرار می گیرد.

4. نسبت آب به سیمان را کاهش دهید زیرا آب بارانی که قبلاً روی سطح سنگدانه باریده است اضافه می شود یا کیفیت سیمان را افزایش می دهد.

5. سطح بتن را کمی شیب دار در نظر بگیرید. شیب سطح باعث می شود آب باران به لایه های پایین نفوذ کند و زهکشی انجام گیرد و از شسته شدن ذرات سیمان و رسوب ذرات سنگین تر جلوگیری شود.

6. بلافاصله پس از انجام بتن ریزی، دوغاب پرسیمان را به سطحی از بتن که بارندگی وجود دارد، بپاشید.

7. بلافاصله پس از پایان بارش، با سیمان، شن و ماسه سطح بتن‌ریزی را تا حد امکات تعمیر و بازسازی کنید.

8. در صورت امکان روی سنگدانه ها را نیز بپوشانید زیرا در صورت خیس شدن نسبت آب به سیمان را افزایش می دهند.

9. در صورت بارندگی شدید بهتر است سطح بتن عایق بندی شده و عملیات قالب متوقف شود.

10. در صورتی که سطح بتن دوغابی شده، آن را در تمام سطح به‌طور یکنواخت پخش کنید.

 

نتیجه گیری

بتن ریزی در هوای بارانی اصلا انتخاب مناسبی نمی باشد اما اگر ملزم به انجام آن شدید حتما چند پلاستیک ضخیم در متراژ بالا تهیه کنید. اگر در 30 دقیقه ی ابتدایی بتن ریزی که زمان گیرش اولیه ی بتن است، باران ببارد، نسبت آب به سیمان را تا مقدار مورد نیاز اسلامپ بتن کم کنید و سطح بتن تازه را با یک لایه پلاستیک بپوشانید. اما اگر بارش باران در بین زمان گیرش اولیه و گیرش نهایی شروع شد،  ناحیه ی بتن ریزی را با روکش ضد آب بپوشانید و دوغاب پرسیمان را بر روی سطح بتنی که باران خورده است، پخش کنید و در صورتی که باران پس از زمان گیرش نهایی ببارد، اصلا نگران نشوید زیرا بارش باران می تواند باعث عمل آوری بهتر بتن  شود.

 

بارندگی پس از گیرش نهایی بتن چه تاثیری بر مقاومت بتن می گذارد؟

شروع بارندگی البته نه خیلی شدید بعد از زمان گیرش نهایی بتن، به عمل آوری بتن کمک کرده و باعث افزایش مقاومت بتن می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *